Bede tot eenheid 

HERE als ik denk aan de verdeeldheid van Uw kerk,
Het resultaat van ijverig denkwerk,
Om Uw woord in dogma’s te gieten,
En ermee naar elkaar te schieten. 

HERE als ik bedenk hoe men onderling elkaar bestrijdt,
Elk met zijn waarheid,
De een denkt dit, de ander zegt dat,
Al die meningen, wat een kruitvat. 

HERE als ik bedenk hoe men elkaar verwijt van dwaalleer,
De pot verwijt de ketel, nog een keer,
HERE dan zie ik Jouw tranen,
En hoe Je het hoofd schudt over Je onderdanen.

HERE dan zie ik Uw verdriet,
Over de Kerk die tekort schiet.

HERE, als ik denk aan het gebod dat U hebt gegeven,
Om Uw karakter te tonen door en in ons leven.
Uw bevel was: “Heb elkaar lief”,
Niet een beetje, maar intensief. 

HERE, leer ons om opnieuw in die liefde te wandelen,
En alle verschillen af te handelen.
Want één waarheid blijft overeind,
Door Uw bloed zijn wij allen aan elkaar gelijmd.
HERE, wij zitten allemaal in de Ark dat uw lichaam is,

Gered en behouden door Uw vergiffenis.
Maak ons daarvan ten gronde bewust,
Opdat dogmatieke strijd mag veranderen in rust.

HERE, We zijn allen verbonden door Uw verlossingswerk.
Dit maakt de eenheid in de Kerk.
Verbondenheid in vreugde en dankbaarheid,
Voor een leven in de eeuwigheid. 

HERE Jezus schudt Uw kerk wakker,
Zet ons weer bij de pottenbakker,
Kneed ons tot eenheid van voelen en denken,
Opdat wij Uw Naam, JEZUS, niet meer zouden krenken. 


Daniel Van den Eede 30 juni 2024

Reacties

Populaire posts van deze blog

Inleiding