NIEUWE WIJN MOET IN NIEUWE WIJNZAKKEN


Hoofdstuk 2 


God heeft mannen nodig.


God heeft vandaag de dag mannen nodig:


    • Mannen die dagelijks voor Zijn aangezicht staan en Zijn stem horen;

      

    • Mannen die in hun hart geen enkel verlangen hebben naar iets anders of iemand anders dan naar God Zelf;

      

    • Mannen die hem zodanig vrezen dat zij iedere vorm van zonde haten en gerechtigheid en waarheid liefhebben in al hun wegen;

      

    • Mannen die hun woede en hun zondige seksuele gedachten hebben overwonnen, en die liever zouden sterven dan te zondigen in gedachte of gedrag;

      

    • Mannen die als dagelijkse levensstijl het kruis opnemen en streven naar volmaaktheid, en die voortdurend werken aan hun eigen zaligheid met vrees en beven;

      

    • Mannen, die vol van de heilige Geest, die zodanig geworteld en gegrondvest zijn in de liefde dat niets hen ooit kan drijven tot een liefdeloze houding ten opzichte van een ander mens, hoe groot ook de provocatie mag zijn;

      

    • Mannen die zodanig geworteld en gegrondvest zijn in nederigheid, dat noch complimenten van andere mensen, noch hun eigen geestelijke groei, noch een door God ondersteunde bediening of iets anders, ervoor zal kunnen zorgen dat zij zich er niet meer van bewust zijn dat zij minder zijn dan de minste van de heiligen;

      

    • Mannen die Gods aard en doel begrijpen vanuit Zijn Woord en die beven voor dat Woord, zodat zij zelfs het kleinste gebod daarin zullen gehoorzamen en aan anderen zullen onderwijzen;

      

    • Mannen die het hele raadsbesluit van God zullen verkondigen en die religieuze hoererij en on-Bijbelse tradities zullen ontmaskeren;

      

    • Mannen die door openbaring van de heilige Geest het geheim de Godsvrucht begrepen hebben: dat Christus in het vlees is gekomen en een nieuwe en levende weg door het vlees heeft geopend;

      

    • Mannen die ijverig zijn en hard werken, maar tegelijkertijd gevoel voor humor hebben en weten hoe te ontspannen, te spelen met kinderen en genieten van Gods goede gaven in de natuur;

      

    • Mannen die niet ascetisch (sobere geheelonthouders) zijn, maar die wel een gedisciplineerd leven leiden en niet bang zijn voor beproevingen;

      

    • Mannen die niet geïnteresseerd zijn in dure kleding of uitjes en die 

      hun tijd en geld niet zullen verspillen met nutteloze activiteiten of onnodige aankopen;

      

    • Mannen die hun verlangen naar chique eten hebben overwonnen en die niet verslaafd zijn aan muziek, sport en andere rechtmatige activiteiten;

      

    • Mannen die succesvol door God zijn gevormd in de vuren van smarten, misstanden, verdrukkingen, valse beschuldigingen, lichamelijke ziekte, financiële moeilijkheden en tegenstand van familieleden en religieuze leiders;

      

    • Mannen vol van barmhartigheid, die medelijden kunnen hebben met de ergste zondaren en de slechtste gelovigen, en die hoop voor hen hebben, omdat zij zichzelf zien als de voornaamste zondaar;

      

    • Mannen die zo diep geworteld zijn in de zekere liefde van hun hemelse Vader, dat ze nooit ergens bezorgd over zijn, of bang zijn voor satan, kwaadaardige mensen of moeilijke situaties;

      

    • Mannen die zijn binnengegaan in de rust van God en die geloven dat God soeverein is en alle dingen doet meewerken ten goede, zodat zij altijd dankzeggingen doen voor alle mensen, alle dingen en omstandigheden;

      

    • Mannen die hun vreugde alleen in God vinden en die daardoor vol zijn van de vreugde van de Heere, waardoor zij nooit meer last hebben van een slecht humeur;

      

    • Mannen met een levend geloof, die geen vertrouwen stellen in zichzelf of in hun natuurlijke bekwaamheden, maar die volledig vertrouwen op God als hun onuitputtelijke Helper in alle situaties;

      

    • Mannen die niet leven vanuit de ingevingen van hun eigen verstand, maar die zich laten leiden door de Heilige Geest;

      

    • Mannen die werkelijk gedoopt zijn met de Heilige Geest en met vuur door Christus Zelf (en die niet slechts enthousiast zijn geworden door een emotionele vervalsing of overtuigd zijn geraakt door een of ander theologisch argument);

      

    • Mannen die voortdurend leven onder de zalving van de Geest en die toegerust zijn met de bovennatuurlijke gaven die Hij hen heeft gegeven;

      

    • Mannen die een openbaring hebben gehad van de Gemeente als het lichaam van Christus (en die Gemeente niet zien als een samenkomst of als een denominatie), en die al hun energie, hun materiële rijkdom en hun geestelijke gaven investeren in het bouwen van die Gemeente;

      

    • Mannen die geleerd hebben om de tong te bedwingen door de hulp van de Heilige Geest en wiens tongen nu in vuur en vlam staan door het Woord van God;

      

    • Mannen die alles hebben opgegeven, die niet meer aangetrokken worden door geld of materiële dingen en die niet verlangen naar cadeautjes of giften van anderen;

      

    • Mannen die voor al hun aardse benodigdheden vertrouwen op God en die nooit hun materiële noden laten doorschemeren of opscheppen over hun bedieningswerk, hetzij in gesprekken, hetzij in brieven en verslagen;

      

    • Mannen die niet koppig zijn maar zachtmoedig, die openstaan voor kritiek en verlangen naar de correctie van oudere en wijzere broeders;

      

    • Mannen die geen verlangen hebben om anderen te overheersen of advies te geven (alhoewel zij natuurlijk klaar staan om advies te geven wanneer hierom gevraagd wordt) en die er niet naar begeren om bekend te staan als ‘oudere’ broeders of leiders, maar die er slechts naar verlangen om gewone broeders te zijn en dienstknechten van allen;

      

    • Mannen die makkelijk zijn in de omgang en die bereid zijn om lastig gevallen te worden door anderen of benut te worden door anderen;

      

    • Mannen die geen onderscheid maken tussen de miljonair en de bedelaar, de blanke of de donkere huidskleur, de intellectueel en de domkop, de beschaafde of de barbaar, maar die hen allemaal op gelijke wijze behandelt;

      

    • Mannen die zich nooit laten beïnvloeden door hun vrouw, kinderen, familieleden, vrienden of andere gelovigen om ook maar enigszins te bekoelen in hun toewijding aan Christus of in hun toewijding aan Gods geboden;

      

    • Mannen die nooit omgekocht kunnen worden door enige beloning die satan kan aanbieden (hetzij eer, hetzij geld of iets dergelijks), om compromissen te sluiten; 

      

    • Mannen die onbevreesde getuigen zijn van Christus en die niet bang zijn voor religieuze leiders of seculiere hooggeplaatsten;

      

    • Mannen die er niet naar verlangen ook maar één mens te behagen, maar die bereid zijn om zo nodig aanstoot te geven aan alle mensen om alleen God te behagen;

      

    • Mannen voor wie Gods heerlijkheid, Gods wil en Gods Koninkrijk altijd belangrijker zijn dan menselijke behoeften en hun eigen comfort;

      

    • Mannen die niet toelaten dat zij door druk van anderen of van hun eigen verstand gedreven worden tot het uitvoeren van ‘dode werken’ voor God, maar die er vurig naar verlangen om slechts Gods geopenbaarde wil voor hun levens uit te voeren;

      

    • Mannen die het geestelijk onderscheid hebben om het zielse en het geestelijke van elkaar te onderscheiden in het Christelijke werk;

      

    • Mannen die zaken beschouwen vanuit een hemels perspectief en niet vanuit een aards perspectief;

      

    • Mannen die alle aardse eer en titels weigeren die hen worden aangeboden vanwege de inspanningen die zij voor God hebben verricht;

      

    • Mannen die weten hoe te bidden zonder ophouden en hoe te bidden met vasten wanneer dit nodig is; 

      

    • Mannen die hebben geleerd om gul, blijmoedig, in het geheim en met wijsheid te geven;

      

    • Mannen die bereid zijn om alles te zijn voor alle mensen, zodat zij in ieder geval enigen behouden; 

      

    • Mannen die niet slechts willen dat anderen gered worden, maar die er ook naar verlangen dat andere leerlingen worden van Christus, en dat zij tot de kennis van de waarheid komen en tot gehoorzaamheid aan al Gods geboden; 

      

    • Mannen die ernaar verlangen dat er op iedere plek een zuiver getuigenis van God komt; 

      

    • Mannen die een brandende  passie hebben om Christus verheerlijkt te zien worden in de Gemeente;

      

    • Mannen die nooit zichzelf zoeken in enige zaak; 

      

    • Mannen met geestelijk gezag en geestelijke waardigheid;

      

    • Mannen die bereid zijn om desnoods volkomen allen en zonder anderen Gods belangen te vertegenwoordigen in de wereld; 

      

    • Mannen die geen compromissen sluiten, zoals de apostelen en de oude profeten dat ook niet deden.


Gods werk in de wereld lijdt er tegenwoordig onder at er nog maar zo weinig van zulke mannen zijn. Wees in je hart vastbesloten dat je zo’n man zult zijn voor God, te midden van een zondige, overspelige generatie en een Christendom vol compromissen. Omdat er bij God geen partijdigheid is, is het ook voor jou mogelijk om zo’n man te worden, maar dan is het wel nodig dat je er zelf naar verlangt om zo’n man te zijn. Omdat God alleen toewijding en gehoorzaamheid vereist in dat deel van iemands leven waarvan iemand zichzelf bewust is, is het ook voor jou mogelijk om zo’n man te zijn, zelfs als dat bewuste deel voor jou nog heel beperkt is (dat deel van je leven waarvan je zelf op de hoogte bent zal steeds groter worden wanneer je in het licht blijft wandelen en streeft naar volmaaktheid). Er is dus geen excuus of reden voor jou om niet zo’n man te kunnen zijn. Omdat er in ons vlees niets goeds woont, moeten we de genade van God zoeken om de kwaliteiten te ontvangen die hierboven beschreven staan. Roep het daarom dagelijks uit tot God, zodat Hij je genade zal geven om in deze laatste dagen van dit tijdperk zo’n man te zijn. 


Wil je graag het volledige boek lezen? 

Bron:

https://www.heartcry.nl/webwinkel/boeken/nieuwe-wijn-in-nieuwe-zakken/


Reacties

Populaire posts van deze blog