100 namen van God 

JEHOVA-RAPHA - De Heer Die geneest

Hij zei tegen hen: 'Ik wil zien of jullie je best zullen doen om te leven zoals ik het wil. Als jullie doen wat Ik zeg en gehoorzamen aan Mijn wetten en leefregels, zal Ik ervoor zorgen dat jullie niet getroffen zullen worden door één van de ziekten die over de Egyptenaren kwamen. Want Ik, de Heer, ben jullie Genezer'. 

EXODUS 15:26

Als we denken aan de verhalen over genezing in de Bijbel, dan denken we al snel aan die indrukwekkende verhalen over de genezing van een lichamelijke ziekte: mensen met lepra werden weer gezond, blinden konden weer zien, kreupelen konden weer lopen en springen. Dit zijn beslist buitengewone demonstraties van Gods kracht. Zijn macht reikt echter nog veel verder dan genezing van het lichaam.

God heeft ons naar Zijn eigen beeld gemaakt. Daarom hebben we allemaal een geest, een wil en emoties, en zijn we in staat om relaties aan te gaan en te onderhouden. We zijn complexe wezens, en onze gebrokenheid als gevolg van de zonde is al net zo complex. Onze diepste wonden zijn niet altijd te zien op röntgenfoto's  of blijken niet de uitslag van een bloedtest. Als je weet hoe het is om in schuld of schaamte te zwelgen, de hartverscheurende pijn van een stukgelopen relatie kent, je je hoofd gebroken hebt over een eigenzinnig familielid of teleurgesteld bent omdat je dromen niet zijn uitgekomen, dan weet je dat geestelijke, emotionele en relationele pijn erger is dan lichamelijke pijn. 

Gelukkig is er goed nieuws. God kan meer - veel meer - dan lichamelijke genezing  schenken. Hij kan voorzien in onze grootste behoefte: geestelijke heling. 

Jezus heeft in Zijn tijd hier op aarde veel mensen genezen. Deze genezingen stonden echter niet op zichzelf - ze waren stuk voor stuk een teken van wat komen gaat. Al deze lichamelijke genezingen wezen de mensen op Gods Koninkrijk dat komen zou, op een nieuwe hemel en een herstelde aarde, waar geen pijn meer is, niet meer wordt geleden en geen tranen meer zullen zijn (zie Openbaring 21:4). 

Als God vandaag geneest - een gebroken bot, een gebroken hart, een gebroken relatie - geeft Hij ons een voorproefje van wat komen zal. God is Jehova-Rapha, onze Genezer. 

God alleen kan ons redden van de geestelijke dood, en Hij alleen kan ons het eeuwige leven geven. 

Op welk vlak van jouw leven heb jij Gods herstel nodig? 

Gebed

Heer, dank U dat voor Uw zorg van ieder aspect van mij, U verlangt ernaar dat ik genezing zal vinden - lichamelijke, emotioneel, en vooral geestelijk. Ik dank U dat U het mij mogelijk maakt om te herstellen van mijn zonden. Amen. 

Lees meer:

Psalm 103:1-5: "Loof de Here, mijn ziel, en al wat in mij is, zijn heilige naam; loof de Here, mijn ziel, en vergeet niet een van zijn weldaden; die al uw ongerechtigheden vergeeft, die al uw krankheden geneest, die uw leven verlost van de groeve, die u kroont met goedertierenheid en barmhartigheid, die uw ziel verzadigt met het goede, zodat uw jeugd zich vernieuwt als die van een arend".

Psalm 147:3: "Hij geneest de verbrokenen van hart en verbindt hun wonden".

Markus 2:17: "En Jezus hoorde het en zeide tot hen: Zij, die gezond zijn, hebben geen geneesheer nodig, maar zij, die ziek zijn. Ik ben niet gekomen om rechtvaardigen te roepen, maar zondaars".


BRON: 100 DAGENBOEK - 100 NAMEN van GOD

Oorspronkelijk verschenen onder de de titel 100 Names of God

Uitgeverij Kok
Postbus 13288, 3507 Utrecht
www.kok.nl

(wordt vervolgd).


Reacties

Populaire posts van deze blog