100 namen van God

JEHOVA-RA'AH - De Heer is mijn Herder

De Heer zorgt voor mij zoals een herder voor zijn schapen zorgt. Ik kom niets tekort. Hij laat mij rusten in groene velden. Hij laat mij drinken uit rustige stroompjes. Hij geeft me kracht. Hij helpt me om te leven zoals Hij het wil. 

PSALM 23:1-3

Er gaat een populaire, korte persoonlijkheidstest rond waaruit naar voren komt op welk dier je het meeste lijkt: een leeuw, een otter, een bever of een labrador. Volgens de Bijbel lijken wij toch echter - allemaal - het meest op een schaap. 

Dit is niet de meest vleiende vergelijking. Schapen staan erom bekend wat dommige beesten te zijn. Als je hen niet goed in de gaten houdt, eten ze giftige planten, en als ze in paniek zijn, rennen ze zó op het gevaar af in plaats van er vandaan. Dat is dubbel zo dom, want schapen kunnen zichzelf niet verdedigen tegen roofdieren. 

Gelukkig is er ook goed nieuws: als we al op een schaap gelijken (en geloof me, dat doen we echt), dan is God als een herder. Dat is het geweldige idee achter Psalm 23, het meest geliefde Bijbelgedeelte ter wereld. David, die ooit herder was, laat ons zien hoe God trouw in onze behoeften voorziet. 

De belangrijkste betekenis van herder (Ra'ah) is 'voeden, verzorgen, naar de weide leiden'. Om dit allemaal te kunnen doen, moet een herder dicht bij zijn schapen zijn en ze heel goed kennen om precies te weten wat ze nodig hebben. Ook is een herder de hoeder van zijn kudde. Daarom heeft hij altijd een staf bij zich - zo kan hij de roofdieren verjagen wanneer die het ook maar op één van zijn rammen, ooien en lammetjes hebben voorzien. 

Als de herder al dit werk voor ze verzet, wat moeten de schapen dan eigenlijk zelf doen? Dat is geen moeilijke vraag. een schaap moet vertrouwen hebben in zijn herder. Als schaap moeten we volgen. We gaan waar de Herder ons heen leidt. Hij bepaalt wat we doen. We vertrouwen erop dat Hij voor ons zorgt. 

Als we in ons leven onze eigen gang gaan, tonen we geen respect voor onze Herder, want we zeggen dan eigenlijk dat we Hem niet vertrouwen. Daarnaast getuigt het van van arrogantie als we denken zelf beter te weten wat we nodig hebben en hoe we bij de groene velden, de grazige weiden, kunnen komen. Sterker nog, door zijn bescherming af te wijzen stellen we onszelf bloot aan onnodig gevaar. We kunnen hier zelfs anderen in meetrekken - ook als dat niet onze bedoeling is. 

Als je de woorden 'De Heer is mijn herder' uitspreekt, geef je nederig, dankbaar en vrijmoedig toe dat je Gods leiding nodig hebt en dat alleen Hij in je diepste behoeften kan voorzien. 

In welke opzichten was en is God voor jou een goede Herder? 

Gebed

God, U bent mijn goede Herder. Help mij erop te vertrouwen dat U verder vooruit kunt kijken dan ik en dat U weet welk pad het beste voor mij is. Amen. 

Lees meer:

Johannes 10:11: "Ik ben de goede herder. De goede herder zet zijn leven in voor zijn schapen; maar wie huurling is en geen herder, wie de schapen niet toebehoren, ziet de wolf aankomen, laat de schapen in de steek en vlucht – en de wolf rooft ze en jaagt ze uiteen – want hij is een huurling en de schapen gaan hem niet ter harte. Ik ben de goede herder en Ik ken de mijne en de mijne kennen Mij, gelijk Mij de Vader kent en Ik de Vader ken, en Ik zet mijn leven in voor de schapen. Nog andere schapen heb Ik, die niet van deze stal zijn; ook die moet Ik leiden en zij zullen naar mijn stem horen en het zal worden één kudde, één herder. Hierom heeft Mij de Vader lief, omdat Ik mijn leven afleg om het weder te nemen. Niemand ontneemt het Mij, maar Ik leg het uit Mijzelf af. Ik heb macht het af te leggen en macht het weder te nemen; dit gebod heb Ik van mijn Vader ontvangen.

Hebreeën 13:20-21: "De God nu des vredes, die onze Here Jezus, de grote herder der schapen door het bloed van een eeuwig verbond heeft teruggebracht uit de doden, bevestige u in alle goed, om zijn wil te doen, terwijl Hij aan ons doe, wat in zijn ogen welbehagelijk is door Jezus Christus. Hem zij de heerlijkheid in alle eeuwigheid. Amen.

BRON: 100 DAGENBOEK - 100 NAMEN van GOD

Oorspronkelijk verschenen onder de de titel 100 Names of God

Uitgeverij Kok
Postbus 13288, 3507 Utrecht
www.kok.nl

(wordt vervolgd).




 

Reacties

Populaire posts van deze blog