100 namen van God

ELOHIM - Almachtige Schepper

In het begin maakte God de hemel en de aarde.

GENESIS 1:1

Welke naam gebruik jij als je iemand voor het eerst ontmoet? En verschilt die naam, afhankelijk van aan wie je je voorstelt? Zet je er misschien een titel voor (of achter) als je indruk op iemand wilt maken? En als je je voorstelt aan een kind zet je er misschien wel 'mevrouw' of 'meneer voor? Of je introduceert jezelf met je bijnaam, om de ander een beetje op zijn gemak te stellen.

We gebruiken een eerste ontmoeting vaak om anderen iets over onszelf te kunnen vertellen. Binnen een fractie van een seconde beslissen we wat we over onszelf kwijt willen, en dit uit zich in de manier waarop we onszelf introduceren. Stel je eens voor dat God Zijn hand naar jou uitsteekt om Zich aan je voor te stellen. 
'Hallo" zegt Hij, 'Ik ben Elohim'. In feite is dit precies wat Hij in de Bijbel doet: In het begin maakte Elohim de hemel en de aarde. 

In de Bijbel staan meer dan honderd namen voor God, maar Hij koos ervoor om met deze naam te beginnen - Elohim, Almachtige God, sterke God. Zeg het maar eens luidop: zelfs de naam klinkt machtig. Elohim wordt in totaal 2570 keer gebruikt in de Bijbel. Zo herinnert Gods Woord ons steeds opnieuw aan Zijn kracht, Zijn macht. En hoe meer we God zoeken, hoe meer we Zijn kracht zelf leren kennen en ook mogen ervaren. Soms krijgen we te maken met problemen die onoverkomelijk lijken. Het is dan net alsof je voor een muur staat die te hoog is om overheen te klimmen en te dik om af te breken. Juist op die momenten moeten we Elohim aanroepen. We zijn niet gemaakt om dit leven enkel op eigen kracht te leven - we hebben de Zijne nodig. Als we bang zijn, is Elohim er. Als we lijden, is Elohim er. Als we overweldigd, bezorgd, of uitgeput zijn - Elohim is er. 

God heeft Zichzelf en Zijn bovennatuurlijke krachten voor iedereen toegankelijk gemaakt. We hoeven alleen maar Zijn hand pakken. 

Welke problemen kun jij je niet in je eentje oplossen? Op welke gebieden heb jij de onmisbare levenskracht van Elohim nodig?

Gebed

Elohim, ik dank U dat U Zich aan mij bekend heeft gemaakt. Dank U wel voor Uw gezag, Uw macht, Uw kracht. Help mij hier nooit aan te twijfelen, en er elke minuut van de dag op te vertrouwen. Alstublieft, blijft U aan mij onthullen. Ik wil U beter leren kennen. Amen. 

Lees meer:

Jesaja 41:10: "vrees niet, want Ik ben met u; zie niet angstig rond, want Ik ben uw God. Ik sterk u, ook help Ik u, ook ondersteun Ik u met mijn heilrijke rechterhand".

II Korintiërs 12:9-10: "En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg, want de kracht openbaart zich eerst ten volle in zwakheid. Zeer gaarne zal ik dus in zwakheden nog meer roemen, opdat de kracht van Christus over mij kome. Daarom heb ik een welbehagen in zwakheden, smaadheden, noden, vervolgingen, benauwenissen ter wille van Christus, want als ik zwak ben, dan ben ik machtig".

BRON: 100 DAGENBOEK - 100 NAMEN van GOD

Oorspronkelijk verschenen onder de de titel 100 Names of God

Uitgeverij Kok
Postbus 13288, 3507 Utrecht
www.kok.nl

(wordt vervolgd).


Reacties

Populaire posts van deze blog