100 namen van God

El SHADDAI - Voorzienende, Almachtige God

Toen Abraham 99 jaar was, kwam de Heer naar hem toe en zei: 'Ik ben de Almachtige God. Leef steeds zoals Ik het wil. 

GENESIS 17:1

Toen Abraham 75 jaar oud was, zei God dat hij en zijn vrouw Saraï eindelijk ouders zouden worden. Elf jaar later waren ze echter nog steeds kinderloos. Abraham en Saraï besloten God een handje te 'helpen' met het waarmaken van deze belofte en lieten Hagar, een slavin van Saraï, een zoon van Abraham baren. God had echter andere plannen. 
God verscheen aan Abraham en openbaarde Zich met een nieuwe naam. 'Ik ben El Shaddai', God de Almachtige. In het Hebreeuws brengt deze naam goed over hoe sterk en majestueus God is, en dat Hij in staat is om ruim in onze behoeften te voorzien. God wees Abraham op het feit dat Hij alles kan, en dat Hij Abrahams 'hulp' niet nodig heeft om Zijn wil uit te voeren. God is machtig genoeg om wat dan ook te doen - zelfs om Abraham en Saraï op hoge leeftijd een kind te schenken. Voor God is niets te wonderlijk (Genesis 18:14). 
Binnen een jaar werd Izaäk geboren, de zoon die God had beloofd. 
Omdat onze God almachtig is, is er niets dat Hij niet kan. Geen enkel probleem is Hem te groot. Geen enkele zorg is Hem te klein. Het wordt God nooit te veel om onze last te dragen (Matteüs 11:28). 

In welke onmogelijke situatie heb jij de hulp van de Almachtige nodig? 

Gebed

God, ik prijs U om Uw onbegrensde kracht en voorziening. Geef mij vertrouwen door de waarheid dat niets te moeilijk voor U is. Amen. 

Lees meer:
II Korintiërs 12:9: "En Hij heeft tot mij gezegd: Mijn genade is u genoeg, want de kracht openbaart zich eerst ten volle in zwakheid".

Openbaring 11:17: "Wij danken U, Here God, Almachtige, Die is en Die was, dat Gij uw grote macht hebt opgenomen en het koningschap hebt aanvaard";

BRON: 100 DAGENBOEK - 100 NAMEN van GOD

Oorspronkelijk verschenen onder de de titel 100 Names of God

Uitgeverij Kok
Postbus 13288, 3507 Utrecht
www.kok.nl

(wordt vervolgd).


Reacties

Populaire posts van deze blog