Geheimzinnig  gedoe 

Occult betekent: verborgen , geheim, uitgaand van bovenzinnelijke, niet verklaarbare krachten. En als occultisme wordt aangeduid de leer en het zich inlaten met geheimzinnige waarneming. Parapsychologie omvat alle niet vanuit natuurwetten verklaarbare verschijnselen, zoals bijv. helderziendheid en telepathie.
Maar zoiets maakt nieuwsgierig en het prikkelt om al het geheimzinnige op het spoor te komen. Vooral willen wij graag weten wat er op ons af komt. Daarom proberen sommigen de toekomst met allerlei occulte praktijken te doorvorsen, van horo(r)scoop via kaartleggen tot en met handlijnkunde en pendelen. Maar nieuwsgierigheidsbevrediging met betrekking tot de toekomst vraagt een hoge prijs. Want wie zich met occulte praktijken inlaat, berokkent zichzelf en vooral zijn ziel schade. 
God waarschuwt niet voor niets reeds in het Oude Testament ernstig, dat niemand aan waarzeggerij, toveri, geestenbezwering of magie mag doen. "Want ieder die deze dingen doet, is de HERE een gruwel" (Deuteronomium 18:10-12). 
"Gij zult u niet wenden tot de geesten van doden of tot waarzeggende geesten, gij zult hen niet bezoeken om u met hen te verontreinigen: Ik ben de HERE, uw God " (Leviticus 19:31). 
"Vraagt Mij naar de toekomstige dingen, vertrouwt Mij mijn zonen en het werk Mijner handen toe. Ik ben het Die de aarde gemaakt en de mens daarop geschapen heb; Mijn handen hebben de hemelen uitgespannen en aan al hun heer heb Ik mijn bevelen gegeven"  (Jesaja 45:11,12). 
Het is dus veel te gevaarlijk om - al is het misschien maar een keer 'voor de aardigheid' - occultisme te bedrijven of er niet zo zwaar aan te tillen, omdat anderen het toch ook doen. 
Bij God is dat zonde! Of is de zaak het waard ons zieleheil erdoor te verliezen? 

Reacties

Populaire posts van deze blog