Plotseling en onverwacht...

Wij streven naar veiligheid, welstand en geluk.
Dood en vergankelijkheid krijgen geen plaats en worden verdrongen. Tot plotseling grijsomrand geschreven staat: "Veel te vroeg uit ons midden gerukt" of "Een succesvol leven werd plotseling beëindigd". 

Een ogenblik komt al het andere tot zwijgen. In de plotselinge stilte dringt de zekerheid door dat er voor een mens  maar één ding zeker is: de dood! In het graf eindigt alle welstand en succes. Ten slotte dan de bittere vraag: "Is hat dat dan geweest?" Alles wat van het leven te zeggen valt, heel onze levensverwachting?
"Leer ons zó onze dagen tellen, dat wij een wijs hart bekomen", lezen we in de 90e Psalm. Anders gezegd: leer ons beseffen hoe kort ons leven is, opdat wij tot inzicht komen, en dat niet pas in onze levensavond. Zodat ik nu reeds bid: "Heer, ik moet belijden dat ik mij niet op het sterven verheug. Want ik leef graag. Maar ik weet, dat ook mijn stervensuur eens komt. Dat moet Uw uur zijn. Waarop U mij toeroept: "Ik leef, en ook jij zult leven!" waarop ik Uw overwinning over de dood beleven en in vrede Uw hemels Koninkrijk mag binnengaan. Ja, ik wil verstandig zijn en met mijn sterven tijdig rekening houden. In de wetenschap dat U leeft en in het geloof dat ik met U leven mag". 
"IK ben de Opstanding en het Leven; wie in Mij gelooft, zal leven, ook al is Hij gestorven" (Johannes 11:25), zegt Hij, Die de dood teniet heeft gedaan, maar leven en onsterfelijkheid aan het licht heeft gebracht: Jezus Christus. 
Wat wil dat zeggen: "leven nadat men gestorven is"? Dood is immers dood, of niet soms? Het gaat om het eeuwige leven bij God, dat Hij ons voor na de aardse dood belooft; doch slechts door Jezus Christus, want: "Wie de Zoon heeft, heeft het leven; wie de Zoon van God niet heeft, heeft het leven niet" (I Johannes 5:12). God, gever en garant van het leven, draagt ons over de afgrond van de dood heen. Het komt slechts aan op onze verbondenheid met Christus. 

Dood of leven? De beslissing valt hier en tijdens dit leven. Behoren wij tot diegenen die door te vertrouwen het leven verwerven? Als wij het in Gods hand leggen, zijn wij geborgen - in het leven en in de dood. Voor tijd en eeuwigheid!

Het is geweldig, als wij in die zekerheid ook staande aan de graven troost ondervinden. 

---------------------


Reacties

Populaire posts van deze blog