Geestelijk Blind

Ongeveer 15 jaar heb ik samen met een oogarts en tevens chirurg samengewerkt. En we hadden het eens over blindheid en de verschillende graden van blindheid. En toen vroeg hij mij het volgende: ”Weet je wat de ergste vorm van blindheid is?"
Ik was een beetje geschrokken want ik had er geen flauw benul van. Hij antwoordde : ”De ergste vorm van blindheid is niet WILLEN zien”. Erg hé?
Wijze woorden van een oogchirurg.
Waarom willen sommige mensen niet zien?
We hebben nu al meer dan 2000 jaar Christendom achter de rug en toch zitten we nog altijd met dezelfde problematiek: God niet liefhebben zoals het moet, en anderen ook niet liefhebben zoals het moet. Hoe kan dat nu?
En misschien hebt u nu ook een vraag voor mij: waarover heb je het eigenlijk?

Laat ons eens een kat een kat noemen.
Waarom beslissen wij nog altijd ZELF of we naar de samenkomst gaan, ja of neen?
Waarom komen we nog altijd te laat voor een samenkomst?
Statistisch gezien sterven de meeste mensen in uw bed. Blijf dan niet te lang liggen.
Waarom roddelen we nog altijd alsof het de normaalste zaak van de wereld is?
Waarom minachten we elkaar nog altijd, niet alleen in het dagelijkse leven, maar ook in de samenkomst zelf?
Waarom ergeren we ons nog aan broers en zussen ook in een samenkomst?
Waarom halen we nog altijd oude koeien uit de gracht?
Waarom accepteren we de voorganger niet als de voorganger?
Heb ik iedereen hier aanvaard of heb ik al mensen afgeschreven en heb ik al een vooroordeel in mijn gedachten?
Waarom maken we onderscheid tussen broers en zussen? Hebben we elkaar allemaal even lief? Of zijn er sommigen waarvoor we een omweg maken om hen niet te moeten begroeten, zoals in de parabel van de Barmhartige Samaritaan, waar de priester en de Leviet aan de overzijde voorbijgingen?
Waarom plannen we nog altijd, zonder rekening te houden met God?
Waarom gaan sommige dingen vóór, op een samenkomst en redeneren we heel nuchter: de Here zal daar geen probleem mee hebben?
Waarom zien we het niet?

Sleuteltekst:
Mattheüs 7:1-6
Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt;  want met het oordeel, waarmede gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden, en met de maat, waarmede gij meet, zal u gemeten worden.  Wat ziet gij de splinter in het oog van uw broeder, maar de balk in uw eigen oog bemerkt gij niet?  Hoe zult gij dan tot uw broeder zeggen: Laat mij de splinter uit uw oog wegdoen, terwijl, zie, de balk in uw oog is?  Huichelaar, doe eerst de balk uit uw oog weg, dan zult gij scherp kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder weg te doen.


Waarom kunnen sommige mensen het niet snappen?

Waarom kunnen zij de dingen niet zien die zo duidelijk zijn, zoals de neus op hun gelaat?
Omdat zij geestelijk blind zijn.
Om scherp te kunnen zien in het Christelijke leven, moet je eerst de balk uit je eigen oog verwijderen.
Waarom regeert de liefde niet constant? Omdat we denken dat we beter zijn dan de anderen. Velen willen Christen zijn. Weinigen willen Christen
worden en blijven. Velen willen oud worden, weinigen willen oud zijn.
Het ergste aan geestelijke blindheid is dat de persoon die ze heeft, niet kan inzien dat hij of zij niet ziet! Mensen die fysisch blind zijn, zijn zich bewust van het feit dat zij blind zijn en dat alles rondom hen donker is. Maar de geestelijk blinde die denkt dat hij het wel ziet en beter weet . Daar had Jezus het over toen Hij sprak over de man met de balk in zijn oog en die de splinter uit het oog van een ander wilde halen (Matteüs 7:5).
Tientallen jaren na de hemelvaart van Jezus sprak de Heilige Geest tot de Gemeente van Laodicea: "
Omdat gij zegt: Ik ben rijk en ik heb mij verrijkt en heb aan niets gebrek, en gij weet niet, dat gij zijt de ellendige en jammerlijke en arme en blinde en naakte" 
(Openbaring 3:17).

We zijn allemaal blootgesteld aan deze kwaadaardige ziekte. We kunnen nu denken, dit is uitgerekend een goede preek voor die en voor die en voor die daar, maar behalve voor mij. Deze ziekte spaart niemand.

Wat veroorzaakt deze blindheid?

1)Trots

De eerste is trots. Herinner u: “Alle wegen van de man zijn zuiver in zijn eigen ogen” (Spreuken 16:2).
Toen de herdersjongen David door God gezalfd werd, in plaats van Saul en duidelijk Gods zegen wegdroeg, dacht deze Saul nog steeds dat hij de zalving kon grijpen door David te doden. Van koppige trots gesproken.

Hoe herken ik trots of hoogmoed?
- Niemand kan me nog iets leren.

- Mijn norm is de norm, mijn norm is de maatstaf, mijn norm dat is
  het evangelie.

- Ik weet het veel beter dan God en ook veel beter dan de mensen.

- Niemand kan me iets zeggen.

- Niemand moet me nog iets zeggen.

- Ik laat me van niemand iets gezeggen.

Satan werd uit de hemel gegooid vanwege zijn trots (Jesaja 14:12-15). Hij had het zelfzuchtige lef om te proberen God Zelf te vervangen als de rechtmatige heerser over het universum.
Hij stond onder God maar wou zich toch verheffen en dat zelfs in de hemel.
Hij was de tweede in bevel, de Lichtengel. Hij zag God, hoorde God en toch deed hij alsof God niet bestond.
Wij spreken hoogmoedige woorden en presteren hoogmoedige daden in de tegenwoordigheid van God.
Wij vrezen de Here God bijna niet. Hij mag het horen hoe ik roddel en oordeel, Hij heeft me toch lief.
De wereld vreest God niet, en de Christenen?
Er is geen ruimte voor trots wanneer we erkennen dat onze verticale relatie met God, volledig op genade is gebaseerd.

Het tegengif voor blindheid die door trots komt is nederigheid.
Jezus zei: ”Komt allen tot Mij en leert van Mij zachtmoedigheid en nederigheid van hart". 

Als je tot Jezus niet wil komen, dan kan Hij je dat niet leren. We moeten het leren, zoals je wiskunde moet leren op school. Jezus heeft Lazarus niet zelf uit het graf gehaald, hij heeft er zelf moeten uitstappen".

Je moet tot Hem komen anders leer je dat niet. Hij brengt dat niet in een pakje in je brievenbus, je moet het leren. Maar we zijn hardleers, hardnekkig en koppig en halsstarrig en zeggen en denken: ”Met alle Chinezen maar niet met den dezen". Elk woord in de Bijbel is als een persoonlijke boodschap voor u, niet voor uw naaste. Ook voor uw naaste dat is vanzelfsprekend, maar het gaat over u, in het bijzonder elke Bijbeltekst die aanmaningen, waarschuwingen en berispingen bevatten.
Vraag boven alles, de Heer dagelijks uw ogen te openen opdat u écht mag zien. Als u anderen ziet struikelen in de duisternis, spot dan nooit met hen, maar sta toe dat dit misschien ook een waarschuwing is voor u, en vlucht naar uw binnenkamer bij de Heer en vraag Hem u te helpen zien en u te vrijwaren van duistere plekken en zegen de ander en bid voor hem/haar. Weet je nog de betekenis van zegenen? Goede dingen zeggen over mensen en tot mensen en tot God bidden: Ik wil het allerbeste voor mijn naaste en niet bidden: “O Here wat ben ik toch goed en beter dan die ander”. In de Bijbel staat zo’n gebed namelijk dat van de Farizeeër.
Hopelijk denkt u niet bij uzelf, dat deze boodschap niet voor u was, maar voor iemand anders . Dan kan ik u garanderen dat de boodschap WEL degelijk voor u was. Trouwens deze boodschap is voor iedereen, ook voor mij. Geen enkel woord van God keert ledig tot Hem terug. Deze boodschap heeft altijd effect op u. Aan u de keuze: u doet er niets mee, dan zult u er de nadelen van ondervinden. Ofwel, u doet er wel iets mee, dan zal je erdoor gezegend worden

Een tweede oorzaak van blindheid is

2) Gebrek aan waarheidszin

We kunnen selectief zijn in ons horen, maar we kunnen ook selectief zijn in ons zien.
We kunnen waarnemen wat we willen waarnemen. Dingen die we zien, kunnen we verdringen of kunnen we in ons opnemen.
Het overvloedig bekijken van geweld en moord en bloed op TV, kan ons er aan gewennen.
We kijken naar aardbevingen, tsunami’s en hongersnoden, maar het kan ons toch niet raken, we zijn blind voor het echte en persoonlijke lijden van onze medemens.

We willen graag zien wat wij willen zien.We zien de verslaving van de jeugd aan alcohol, drugs en sex, maar onze eigen verslaving aan eten, drinken, shoppen en roddelen zien we niet. Dat klappen we goed. Daarvoor hebben we altijd een goed Goddelijk excuus.
We zijn zo goed voor onszelf. Bijbelse beloften en zegeningen die passen we op onszelf toe, maar Bijbelse vermaning en correctie die is voor de ander.
Dit is heel gevaarlijk, want deze karaktertrek gaat een deel van onszelf worden. Na een bepaalde tijd zullen we niet langer meer in staat zijn om de realiteit te zien.
Soms kunnen we niet meer de simpelste dingen ontwarren, omdat we onze geest en ogen hebben getraind om te zien wat we willen zien.
Een voorbeeld uit de schepping. In Californië zijn er een aantal mysterieuze plaatsen en huizen van waaruit het lijkt alsof water bergop loopt. Uw ogen zullen dat zo waarnemen. Maar als u een waterpas neemt, dan is dat niet zo.
We zouden ons dus degelijk kunnen vergissen. Als u zich met andere mensen gaat vergelijken, dan zou u kunnen denken, die doen het niet goed, ik doe het anders, ik doe het beter.
Maar als u Gods woord er bij haalt, zou eens het tegenovergestelde kunnen gelden.We stellen ons toch zo dikwijls de vraag: ”Wat zou Jezus doen"? Heel vroom. Een betere vraag zou zijn: ”Hoe ziet Jezus mijn broeder of mijn zuster"?
Iedere Christen is door God aanvaard. Dat zegt Gods Woord in Romeinen 14:3. Als God dit zegt, waarom handel ik dan niet zo? Die persoon door God aanvaard, ah neen hé, niet door mij.Wat een verborgen discriminatie, erger nog dan rassenhaat of onverschilligheid tegenover allochtonen. Deze discriminatie die niemand ziet, behalve God, zal ons duur te staan komen. Voor de wereld is ze niet strafbaar, bij God wel.
Overvloedig drinken in de maatschappij is strafbaar, je kan beteugeld worden op straat en in de auto.
Maar overvloedig eten, waar dan ook, is niet strafbaar. Hebben ze u al ooit gezegd in een restaurant: ”Nu is het genoeg, je hebt teveel gegeten"?  Neen we eten lekker verder ons ganse leven door.
God gaat ons niet straffen, wij straffen onszelf.
En Christenen discrimineren is ook niet strafbaar voor de Belgische wetgeving, maar wel bij het Hoogste gerechtshof in de hemel van God.

Het ergste van al dit oordelen is het feit dat God zegt: ”Daarom zijt gij, o mens, wie gij ook zijt, niet te verontschuldigen, wanneer gij oordeelt. Want waarin gij een ander oordeelt, veroordeelt gij uzelf; want gij, die oordeelt, bedrijft dezelfde dingen" (Romeinen 2:1).


Het tegengif om dingen of mensen anders te zien dan hoe ze zich voordoen is:
- wees eerlijk met jezelf; Heer doorgrond mijn hart!!!
- oordeel niet;
- leg er de Bijbel naast;
Als u zich gewoon vergelijkt met anderen om u heen, kan u gemakkelijk overtuigd raken dat u correct loopt, maar wanneer u het schietlood van Gods Woord naast u plaatst, wordt het erg duidelijk dat de dingen niet zijn zoals ze lijken te zijn.

Daarom raad Ik u aan … zalf uw ogen met ogenzalf, opdat u zult kunnen zien” (Openbaring 3:18).

Een derde oorzaak van geestelijke blindheid is:

God maakt mij zelf blind zodat ik het niet zien kan.
Zou God dat doen? Weet je, we kunnen niet eeuwig met God zijn voeten blijven spelen. Het is een door God opgelegde blindheid. Heeft Hij het recht om mij dit aan te doen? Hij is soeverein.
We horen elke zondag Gods Woord. Ja of nee?

Ja. Maar als we de liefde tot Gods Woord niet aanvaarden. Als we dat naast ons neerleggen, en we blijven denken dat we toch mogen oordelen en roddelen en minachten en jaloers zijn, dan zendt God ons een dwaling en we geloven die dwaling. En dan zitten we in de duisternis. En in die duistere toestand zie je niets meer, zoals ’s nachts, dan zie je ook niets zonder licht en dan loop je overal tegen.

God verblindde Israël omdat zij continu Gods Woord hadden verworpen, zodanig dat de Heer het opgaf om Zich te openbaren aan hen, en dat bracht mee dat zij blind gemaakt werden. Geestelijke blindheid is Gods oordeel over een opstandig en ongehoorzaam volk.

We weten allen dat God Israël heeft afgewezen en Zich tot de heidenen richtte (voor een tijd). Hij deed dat omdat Israël Hem afwees. Maar nu waarschuwt Hij ons, Zijn Gemeente dat wij voorzichtig moeten zijn, want indien God zo ernstig met Zijn eigen volk handelde, waar zullen wij dan eindigen, wij die van oorsprong geen recht op Zijn beloften hadden (Romeinen 11:21-22) “Want als God de natuurlijke takken niet gespaard heeft, dan is het ook mogelijk dat Hij u niet spaart. Zie dan de goedertierenheid en de strengheid van God: strengheid over hen die gevallen zijn, over u echter goedertierenheid, als u in de goedertierenheid blijft. Anders zult ook u afgehouwen worden”.

Dat is de reden dat zelfs Christenen de boodschap niet verstaan zelfs als je deze uitlegt met handen en voeten. Ze hebben hun idee gevormd,en daarvan wijken ze niet af.

Zolang God iemand tuchtigt, is er hoop, want Hij tracht hem tot berouw en omkering te bewegen. Maar er is geen hoop wanneer wij volharden in de boosheid en ons hart verharden, dan trekt God Zich terug. God wederstaat de hoogmoedigen maar de nederigen geeft Hij genade.
En wat doe je dan als God je wederstaat? Dan sta je er toch alleen voor.
Als ik geen noodzaak erken tot berouw en verandering, dan blijf ik dezelfde.Ik ben toch goed bezig in mijn eigen ogen.

Hen trachten te overtuigen dat zij in duisternis zijn, is een verspilling van tijd, vermits zij zullen denken dat u helemaal gek bent. Niemand mag hen corrigeren. Bovendien, alles wat u doet om te trachten hun ogen te openen werkt tégen God en het zal niet lukken. Het enige wat wij kunnen doen voor zulke mensen is bidden dat God hen genade mag schenken om hun ogen te openen. Alleen God kan het effect van deze verschrikkelijke vorm van oordeel omkeren.

Het tegengif voor door God opgelegde blindheid is genade door gebed.

Waarschuwing en maatregelen

Als u niet graag wil, dat deze dingen u zullen overkomen, luister dan naar het volgende:

- Blijf gevoelig voor de stem van de Heilige Geest. Telkenmale dat u de Heilige Geest weerstaat, wordt u minder gevoelig voor Hem en een beetje meer blind.

We worden minder gevoelig voor het verschil tussen goed en kwaad, ons geweten stompt af, we geraken zelfvoldaan, we zijn tevreden met onze toestand ook al is deze in Gods ogen niet correct, maar ja, wat weet God nu daarvan.Wat kan God mij aandoen? Hij zal u ook niets aandoen. Vermaningen van broers en zussen zullen terugketsen op onze dikke olifantenhuid.

- Wees gehoorzaam aan elke aansporing van het Woord en de Geest. Zoniet gaat ons hart zich verharden en zien we de werkelijkheid niet meer. Soms zie je van die TV-programma’s over verzamelwoede of mensen wiens huis een smerige chaotische boel is geworden. Dat komt niet van de ene dag op de andere. Dit gaat geleidelijk, ze glijden op het gemak in zo’n toestand.
Zo ook bij Christenen. We knijpen onze ogen dicht voor kleine zonden, en dan voor iets grotere zonden en we worden het gewoon. Het eindresultaat is rampzalig. Ofwel worden we heiliger ofwel worden we vuiler. Aan u om het te ontdekken!

- Luister naar correctie en positieve opbouwende kritiek. Aanvaard deze en breng deze bij de Heer en vraag of in deze correctie waarheid zit en bekeer u. Ja maar, ik ben bekeerd zovele jaren geleden. Maar God zegt nu nog altijd: De tijd is vervuld en het Koninkrijk Gods is nabij gekomen . Bekeert u en gelooft het evangelie”. En het Koninkrijk Gods is NU nog meer nabij gekomen dan in de tijd van Johannes de Doper.
God vermaant ons om tot Zijn wet weder te keren, maar sommigen handelen misdadig, horen niet naar de geboden, zondigen tegen de verordeningen, zetten hun schouder er dwars tegen in en verharden hun nek en luisteren niet meer.
Neem deze boodschap op u, denk nu niet het is voor een ander.Laat je hart doorgronden door de Heer.
Val de boodschapper niet aan, wie hij ook weze, als de boodschap u niet bevalt.
- Bid zonder ophouden dat de Heer u de ogen kan openen, zodat u de dingen kunt zien die u niet wenst te zien.

Laten we nog éénmaal terug keren naar de balk in ons oog. Mooi is het niet, om daarmee rond te lopen, maar toch vinden we het fijn. Er zit een balk in ons oog en we zien hem niet. Tuurlijk zien we deze niet, want hij maakt ons blind.

Vraag om af te sluiten: Kun je met zo’n balk nog op de Here Jezus zien?
We denken misschien dat we op de Here Jezus zien. Maar dat is niet zo, we zien op de balk en dan wordt het totaal hopeloos. Jezus gaat die balk niet uit uw oog halen, dat is uw taak. Als je deze balk WIL zien, zul je hem kunnen verwijderen.
En als je met deze balk niet naar Jezus kunt zien, hoeveel te meer kun je de ander niet zien als je broer of zus.

Om af te sluiten een toepasselijk verhaal.

Er is een jong koppeltje komen wonen in een bepaalde woonwijk.
Op een maandagmorgen, tijdens het ontbijt ziet de vrouw van het jonge koppeltje, dat haar buurvrouw de was buiten hangt aan de wasdraad.
“Wat een vuile was!” zegt ze. “Goed wassen kan ze blijkbaar niet”. Haar man bekijkt het hele gebeuren, maar blijft er stil bij.
En telkens als haar buurvrouw haar was te drogen hangt, geeft ze dezelfde commentaar.
Een maand later is de vrouw verrast van een propere was te zien bij haar buurvrouw en zegt tot haar man: ”Kijkt ze heeft leren wassen. Wie zou haar dat geleerd hebben?”
Haar man antwoordde: ”Ik weet het niet, maar ik ben deze morgen wat vroeger opgestaan en heb de ramen van ons keukenvenster gereinigd".

Als ik de ganse dag met vuile brilglazen rond loop, dan zal het de ganse dag mistig zijn, zal ik de zon niet zien zoals ze is en zal ik overal tegen lopen.

Zo is ook het leven: al wat we zien bij anderen is afhankelijk van de zuiverheid van het raam waardoor we kijken.
Vooraleer we kritiek geven is het misschien goed de kwaliteit van ons kijken na te gaan. Zo zullen we dan ook met een helder zicht de goedheid in het hart van de ander zien.
Mattheüs 6:
22 "De lamp van het lichaam is het oog. Indien dan uw oog zuiver is, zal geheel uw lichaam verlicht zijn".

Waarom nog zo'n drukte over andermans fouten?
Waarom nog altijd zoveel kritiek?
Waarom nog zoveel negatief commentaar over die ander?

Laten wij eerst beginnen bij onszelf!
Beginnen met onze eigen fouten te verbeteren?
Wij hebben zelf zoveel fouten!
Genoeg om er aan te werken.
Hoe kan ik dan nog zeggen:
"
Kom, ik zal je op je fouten wijzen,
...en ik zal je leren hoe je het wel moet doen
"!

Huichelaar!
Weet je wat je moet doen?
Je medemens liefhebben!
Bekritiseer of beoordeel niemand!
Neem niemand iets kwalijk!
Laat het voor iedereen duidelijk zijn;
dat jij nu vriendelijk & verdraagzaam bent!
...Dan zul je de vrede Gods ervaren!

Is het niet fijn om zo goed met elkaar om te gaan?
Is het niet geweldig om een ander zo positief te benaderen?
Wat is het toch fijn om écht een broer & zus te zijn voor elkaar!
Jullie zien het; het kan!
Weet dan dat dit bezig zijn is met de werken van
Jezus!

--------------------------

Reacties

Populaire posts van deze blog