DE NAMEN VAN GOD


JEHOVAH JIREH: De Here zal er in voorzien;

Genesis 22:14: “ En Abraham noemde den naam van die plaats: De 

HEERE zal het voorzien! Waarom heden ten dage gezegd wordt: Op 

den berg des HEEREN zal het voorzien worden!”


ELOHIM: De Here is mijn Schepper;

Genesis 1:1: “In den beginne schiep God den hemel en de aarde”.


JEHOVAH: Hij is mijn Formeerder;

Genesis 2:7: “En de HEERE God had den mens geformeerd uit het 

stof der aarde, en in zijn neusgaten geblazen den adem des levens; 

alzo werd de mens tot een levende ziel”.


ADONAI: mijn Heer Meester;

Genesis 18:3: “En hij zeide: Heere! heb ik nu genade gevonden in 

Uw ogen, zo gaat toch niet aan Uw knecht voorbij”.


EL SHADDAÏ: de Algenoegzame;

Genesis 17


JEHOVAH ROPHE: mijn Heelmeester;

Exodus 15:26: “En zeide: Is het, dat gij met ernst naar de stem des 

HEEREN uws Gods horen zult, en doen, wat recht is in Zijn ogen, 

en uw oren neigt tot Zijn geboden, en houdt al Zijn inzettingen; zo 

zal Ik geen van de krankheden op u leggen, die Ik op Egypteland 

gelegd heb; want Ik ben de HEERE, uw Heelmeester!”


JEHOVAH NISSI: mijn Banier;

Exodus 17:15: “En Mozes bouwde een altaar; en hij noemde 

deszelfs naam: De HEERE is mijn Banier!”


JEHOVAH MIKKADESH: Die mij heiligt;

Leviticus 20:7-8: “ Daarom heiligt u, en weest heilig; want Ik ben de 

HEERE, uw God!En onderhoudt Mijn inzettingen, en doet dezelve; 

Ik ben de HEERE, Die u heilige”.


JEHOVAH TSIDKENOU, mijn gerechtigheid;

Jeremia 23:5-6: “Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik 

aan David een rechtvaardige Spruit zal verwekken; Die zal Koning 

zijnde regeren, en voorspoedig zijn, en recht en gerechtigheid doen 

op de aarde.

In Zijn dagen zal Juda verlost worden, en Israël zeker wonen; en dit 

zal Zijn naam zijn, waarmede men Hem zal noemen: De HEERE: 

ONZE GERECHTIGHEID”.

Jeremia 33:16: “ In die dagen zal Juda verlost worden, en Jeruzalem 

zeker wonen; en deze is, die haar roepen zal: De HEERE, onze 

GERECHTIGHEID”.


JEHOVAH SHALOM, mijn Vrede;

Richteren 6:24: “Toen bouwde Gideon aldaar den HEERE een altaar, en noemde het: De HEERE is vrede! het is nog tot op dezen dag in Ofra der Abi-ezrieten.


JEHOVAH ROHI, mijn Herder;

Psalm 23:1: “ De HEERE is mijn Herder, mij zal niets ontbreken”.


JEHOVAH SHAMAH, de Here is aldaar;

Ezechiël 48:35: “Rondom achttien duizend; en de naam der stad zal 

van dien dag af zijn: DE HEERE IS ALDAAR”.


-----------------------






Reacties

Populaire posts van deze blog