BENT U BANG?


Waarvoor bent u bang? Bent u bang hem of haar te verliezen die het meest van alle mensen op de wereld voor u betekent? Bent u bang voor een bepaalde ziekte? Bent u bang voor de dood? Bent u bang voor en naderende catastrofe?
Ik ontmoet mensen die onder al die vormen van angst lijden. Misschien is één daarvan ook uw angst. De psalmist David had ook zo zijn angsten. Hij was bang dat hij in de handen van zijn vijanden zou vallen, dat God hem aan hemzelf en zijn plannen zou overlaten.
Ik overdrijf niet als ik zeg dat er maar weinig mensen zijn die niet in één of andere vorm van angst leven. Bent u bang dat u uw hele leven door een onverstandig besluit of door onkunde verknoeit? Velen worden gekweld door de vrees hun leven te verknoeien en anderen mee in het ongeluk te storten. Bent u bang niet los te komen van een bepaalde zonde? Ben u bang nooit vergeving en vrede in uw hart te zullen verkrijgen? Hebt u het gevoel een hulpeloos slachtoffer van de omstandigheden te zijn?
De grootste angst voor velen is de angst voor de onbekende toekomst. Sommigen vrezen daarbij de ondergang van de wereld of de mogelijkheid als invalide in een ten dele verwoeste wereld te moeten voortleven. Anderen vrezen een uiteenvallen van huwelijk en gezin. Anderen vrezen have en goed kwijt te raken en weer anderen zijn bang voor werkloosheid, armoede en honger. Er zijn er die vrezen alleen door het leven te moeten gaan; anderen maken zich ernstig zorgen over hun geliefden in den vreemde.
Zo ongeveer zien de moderne angsten er uit. Elke nieuwe ontdekking, elke nieuwe wetenschappelijke verworvenheid die enerzijds nieuwe mogelijkheden opent, tot hernieuwde hoop aanleiding geeft en een nieuw gevoel van menselijk prestatievermogen met zich meebrengt, doet anderzijds ook nieuwe angsten ontstaan of doet oude vormen van angst opnieuw oplaaien.

Misschien bent u ook bang uw verstand kwijt te geraken. Er zijn zoveel mensen van wier geest of zenuwen teveel gevergd is, dat hun grootste angst is hun geestelijk evenwicht niet meer te zullen kunnen bewaren. Hoe vaak hebt u de laatste tijd het gevoel: “Ik kan niet meer, ik ben op”? Maar u kon weer verder. Maar u weet van mensen die over hun toeren raakten. En u wordt achtervolgd door de angst dat u de volgende zou kunnen zijn die aan de beurt komt.

De psalmdichter zegt: “Ik zocht de HERE en Hij antwoordde mij. Hij redde mij uit al mijn verschrikkingen” (Psalm 34:5). Maar het ongecompliceerde leven van de tijd van David ligt zo ver achter ons dat wellicht iemand zegt: “Zijn gedachten waren goed en aardig voor zijn tijd, toen de mensen voelden dat hun God hun nabij was. Maar hoe ver is die van ons verwijderd? Heeft het enige zin vandaag God te zoeken? Is Hij dicht genoeg bij? Is Hij sterk genoeg onze moderne wereld tegemoet te treden? Heeft Hij de oplossing voor onze gecompliceerde situatie? Zal Hij ons horen zoals Hij David gehoord heeft? Of, om persoonlijker te worden, kan Hij mij van mijn angst bevrijden?” Het antwoord op die vragen luidt zonder meer: “JA”.
Wij doorvorsen het wereldruim met onze ingenieus geconstrueerde instrumenten. Maar die kunnen God evenmin in verlegenheid brengen als de bewegingen van de ontelbare hemellichamen op hun omloopbanen. Hij wist miljoenen jaren geleden reeds wat er allemaal zou gebeuren. Atheïsten mogen zich hebben beroemd: “Wij waren in de ruimte en constateerden dat Hij daar niet is”. Maar wie heeft ooit gezegd dat God daar te vinden is? God zegt ons niet dat wij ons omhoog moeten begeven en Hem in de hemelen moeten zoeken. Hij is veel dichter bij één ieder van ons dan wij denken!

En nog meer, God heeft zelfs een zeer dringende boodschap voor ons. Hij zoekt ons. God daalde tot ons neer om onzentwille. “Zozeer heeft God de wereld liefgehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft”. Hij gaf Hem een kribbe als wieg en een kruis als troon, “opdat allen die in Hem geloven, niet verloren gaan, doch eeuwig leven hebben”.


God was in Christus de wereld met Zichzelf verzoenende” doordat Christus aan dat kruis buiten de muren van het oude Jeruzalem stierf “en rekende hen hun zonden niet toe...”.

Christus is gekomen om de verlorenen, de in angst verkerenden en verbrokenen, te zoeken en te redden. Hij kan voor ons doen wat wij zelf niet kunnen. Hij kan ons gezond maken. God wacht er op dat Hij u Zijn genade schenken kan. U behoeft niet langer in angst te leven indien u slechts de zonde de rug toekeert en tot Christus komt Die voor uw zonde stierf, indien u zich aan Hem als uw Redder toevertrouwt en Hem wilt gehoorzamen. Een arts zei enige weken geleden tegen mij: “Ik kan geen rust in mijn binnenste vinden”. Hij was nog niet als een zondaar bij God gekomen om Hem om vergeving te vragen en zich te beroepen op Christus’ dood voor zondaren. Toen hij het eindelijk deed, vond hij rust, vrede, die de wereld niet geven en ook niet wegnemen kan. Hij zocht de Heer, en de Heer antwoordde hem en redde hem uit al zijn angsten.

De levende God heeft niet alleen Zijn zoon gezonden opdat Die onze Verlosser zou zijn. Hij heeft Zijn Heilige Geest gezonden Die gekomen is om iets groots tot stand te brengen in de harten en levens van hen die in Christus geloven. Hij is de geest van liefde en Hij geeft iets van Gods eigen liefde in ons hart. Zijn volmaakte liefde drijft de vrees uit. “Want God heeft ons niet gegeven een geest van lafhartigheid, maar van kracht, van liefde en van onbezonnenheid” (II Timoteüs 1:7).

Hij redde mij uit al mijn angsten”.
Misschien zegt nu deze of gene: “Het is alles goed en wel voor u. U bent in het Christelijk geloof opgevoed en hebt er nooit aan getwijfeld. Maar wij werden van alle kanten in verwarring gebracht en door allerlei twijfel heen en weer geworpen”.
Ik wil u herinneren aan de geweldige uitnodiging van de Heer: “Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven” (Matteüs 11:28).

Hij zei niet: “die vermoeid zijt van alles wat u belast, uitgezonderd de twijfel”, maar Hij zei: “Allen die vermoeid en belast zijt”. Breng Hem uw twijfels en angsten. Niet een groot geloof in een kleine Heiland maakt ons vrij van onze zonden en angsten, maar ons kleine geloof aan een grote en heerlijke Heiland.

U zegt misschien: “Als ik maar meer geloof had!” U zou MEER kunnen hebben.
“Het geloof is uit het horen, en het horen door het Woord van Christus” (Romeinen 10:17). Leest u de Bijbel? Indien niet, waarom begint u er dan niet vandaag nog mee? Hoe meer wij in de Bijbel lezen, des te beter zien wij hoe betrouwbaar Jezus Christus is. Hij is getrouw. Anderen houden zich niet altijd aan hun woord, maar Christus doet Zijn Woord altijd gestand. En hoe meer wij ervaren dat Hij betrouwbaar is, des te vanzelfsprekender vertrouwen we Hem. Hij heeft beloofd: “Wie tot Mij komt zal Ik geenszins uitwerpen” (Johannes 6:37). Hij neemt zondaars aan. Hij reinigt ze van hun zonden. Hij maakt ze nieuw. Hij neemt ook u aan wanneer u tot Hem komt en door Hem rein en nieuw gemaakt wil worden.

Het kan zijn dat u niet bang bent voor het gericht, dat u niet bang bent dat uw zonden niet vergeven zouden kunnen worden. Misschien hebt u het te kwaad met een slechte gewoonte en bent u bang daar nooit vrij van te zullen komen. Als Christenen zingen wij: “Hij verbreekt de ketenen der zonde en maakt alles, alles nieuw”. Dat is werkelijk zo. Hij redt de mensen van hun zonden, niet alleen van de verdoemenis.
“Wanneer dan de Zoon u vrijgemaakt heeft, zult gij werkelijk zijn” (Johannes 8:36). Hij maakt ons vrij, opdat wij Hem dienen.

Ik zocht de HERE en Hij antwoordde mij, en Hij rede mij uit al mijn verschrikkingen”.


Op een lentedag stond ik op een balkon in Berkeley in Californië. In de verte nam ik vaag de contouren van de ‘Golden gate’-brug waar. De bouw van deze brug vorderde uiterst langzaam doordat er daar zoveel ongelukken gebeurden en de mensen bang waren naar beneden te vallen. Onder de plaats waar gewerkt werd, was als veiligheidsmaatregel een reusachtig net gespannen. Maar dat hielp aanvankelijk niets. Het werk vorderde maar langzaam. Toen gebeurde het dat een der werklieden in het net viel. Toen hij lachend terugkwam, wisten ze dat ze veilig waren en van dat ogenblik af verliep alles in snel tempo. Als wij ons aan Christus toevertrouwen, geeft Hij ons de ware veiligheid. Hij maakt ons vrij van de angst verloren te gaan, opdat wij al onze krachten er op concentreren kunnen Hem te dienen.

Christenen tobben zich niet af om hun ziel te redden. Zij werken voor hem Die alles voor hen gedaan heeft. Ga naar Hem met de zonde die u drukt en de angst die u kwelt en vraag Hem u ervan te bevrijden. Hij zal ook u vrijmaken, vrij om Hem te dienen. Hem dienen is volkomen vrijheid.
“Ik zocht de HERE en Hij antwoordde mij, Hij redde mij uit al mijn verschrikkingen”.
Maar misschien bent u bang voor de onbekende toekomst. U bent bang voor wat er met u en uw kinderen gaat gebeuren. Wees niet bang! God is nog op de troon. Hij is de Allerhoogste en heel het volkerengebeuren staat onder Zijn gebied. De hedendaagse geleerden ontdekken slechts wat Hij ontsluiert. Hij heeft de hele wereld in Zijn hand en werkt jaar in jaar uit aan Zijn plan. Er komt een dag dat, zoals wij weten, de geschiedenis door haar Schepper tot een einde komt. Maar dat is niet het einde voor een gelovige.
“Uw hart worde niet ontroerd; gij gelooft in God, gelooft ook in Mij. In het huis Mijns vaders zijn vele woningen – anders zou Ik het u gezegd hebben – want Ik ga heen om u plaats te bereiden; en wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt waar Ik ben” (Johannes 14:1-3). En tot de dag komt, geschiedt alles nauwkeurig overeenkomstig Zijn plan en zorgt Hij voor ons en voor onze geliefden, wat er in die tussentijd ook gebeuren mag.

Ik zocht de HERE en Hij antwoordde mij, Hij redde mij uit al mijn verschrikkingen”.

Wilt u de onbekende toekomst niet leggen in de hand van Hem Die haar nauwkeurig kent? Voor Hem is de toekomst even bekend als het verleden.
Als u uzelf in Zijn hand legt, zal Hij van u maken wat u moet zijn. Geheel onverschillig hoe verward de omstandigheden op dit ogenblik ook mogen zijn. Hij zal alles op Zijn tijd en op Zijn wijze in orde maken. Hij zal uw bedroefde hart genezen. Hij zal u bevrijden van de macht der zonde en van dag tot dag door deze kommervolle wereld heenleiden.
Zoek de Heer zolang Hij zich laat vinden. U zult dan ook naar waarheid met David kunnen zeggen: “Ik zocht de HERE en Hij antwoordde mij, Hij redde mij uit al mijn verschrikkingen”.

Een en Dezelfde is Heer over allen, rijk voor allen die Hem aanroepen”, hoe ook hun verleden en opvoeding waren, uit welk land zij ook komen mogen.

En, “Al wie de Naam des Heren aanroept, zal behouden worden” (Romeinen 10:13)


Leith Samuel

Bron: De Stem in de Woestijn


Reacties

Populaire posts van deze blog