Wie heb ik behalve U in de hemel?


Wie heb ik behalve U in de hemel?
Naast U vind ik nergens vreugde in op de aarde.
Bezwijkt mijn lichaam en mijn hart,

dan is God de Rots van mijn hart en voor eeuwig mijn deel.
Want zie, wie zich ver van U houden, zullen omkomen;

U verdelgt allen die als in hoererij U verlaten.
Maar wat mij betreft, het is voor mij goed dicht bij God te zijn.
Ik neem mijn Toevlucht tot de Heere HEERE,

om al Uw werken te vertellen”.

(Psalm 73:25-28)


Deze psalm (73) heeft mij persoonlijk al vaak geholpen om het juiste perspectief te krijgen, namelijk dat God alleen alles is wat we nodig hebben! Naast alle dingen die we zo nodig denken te hebben, is God alleen Heer over leven en dood (vgl. I Samuël 2:6: “De Here doodt en doet herleven, Hij doet naar het dodenrijk neerdalen en daaruit opkomen”.


Deze les mocht ook Asaf, de dichter van onze psalm leren nadat hij wanhopig was geworden bij het zien van de goddelozen die schijnbaar ongehinderd hun ongerechtigheid de vrije loop konden laten. Asaf geeft toe dat het vermeende succes van de bozen zijn jaloezie opwekte en hem bijna ten val bracht. Wat hem redding bracht was de nabijheid van God. Toen Asaf inzag hoe begrensd het geluk van de goddelozen is en hoe verschrikkelijk hun einde, toen hij erkende hoe onbegrensd Gods wijsheid en gerechtigheid is en hoe waardevol Zijn nabijheid, veranderde zijn verbitterde hart.

“Naast U vind ik nergens vreugde in op de aarde” (vers 25). Deze houding moet ook mijn leven meer en meer bepalen. God wil het allerliefst om Zichzelf geliefd zijn en Zijn liefde voor ons zou een veel hoger goed voor ons moeten zijn dan al Zijn gaven en weldaden. Het is Zijn grote en genadevolle liefde die ons overal met machtige heerschappij omringt, die ons diepste innerlijk doordringt, die al onze zorgen en behoeften kent, die betrokken is bij onze vreugde en ons leed. Met deze machtige en liefdevolle God te leven is het grootste en meest waardevolle geschenk.


We hebben het verlangen dat God vele mensen tot erkentenis van deze wonderheerlijke waarheid leidt. Daartoe willen we het Evangelie van Jezus Christus in veel families en huizen brengen.


Pas geleden kregen we een brief uit een gevangenis in Indonesië. De schrijver vroeg om Christelijke lectuur voor medegevangenen. Toen vertelde hij dat deze lectuur voor 30 pasbekeerden bestemd was die wilden laten weten dat ze bij Jezus hoorden door zich in de gevangenis te laten dopen. De Bijbel zegt dat er vreugde in de hemel is over iedere zondaar die zich bekeert. God gaf ons de mogelijkheid om deze broeders en zusters boeken te geven die hen op de verdere weg met Christus kunnen helpen en bemoedigen.

God wil mensen nieuw maken, levens veranderen en omvormend werken opdat we allemaal meer op onze grote Heer en Heiland gaan lijken. Dat is ons gebed.

Bron: De Stem Benjamin Schmidt september 2019


------------------------




Reacties

Populaire posts van deze blog