Blijf genieten van logica
Een
bijzondere en interessante conversatie
Een
atheïstische professor in de wijsbegeerte sprak tot zijn klas over
het probleem dat de wetenschap heeft met God, de Almachtige.
Hij vroeg een van zijn nieuwe christelijke studenten om op te staan
en naar voren te komen.
Professor
: Ben
jij een christen?
Student
:Ja
meneer.
Professor
: Dus
je gelooft in GOD ?
Student
: Absoluut,
meneer.
Professor
:
Is GOD Goed ?
Student
: Zeker.
Professor
:
Is GOD ALMACHTIG ?
Student
:
Ja.
Professor
:
Mijn broer is gestorven aan kanker terwijl hij GOD gebeden had
hem te genezen. De meesten van ons zouden anderen die ziek, zijn
helpen. Maar GOD deed dat niet. Is GOD dan wel goed
geweest voor hem? Hmm?
(De student was stil
)
Professor
: Daar
heb je geen antwoord op, hé? Laten we eens opnieuw beginnen,
jongeman. Is GOD Goed?
Student
:
Ja.
Professor
: Is
satan
goed ?
Student
: Nee.
Professor
: Waar
komt satan
vandaan ?
Student
: Van
. . . GOD (satan
was ooit Lucifer, de Lichtengel, 2e
in bevel in de hemel).
Professor
: Dat
is juist. Zeg eens, is er kwaad in deze wereld?
Student
: Ja.
Professor
: Kwaad
is overal, niet ? En GOD heeft alles gemaakt, Correct?
Student
: Ja.
Professor
: Wie
heeft het kwaad gecreëerd ?
(Student geeft geen
antwoord)
Professor
: Is
er ziekte? Immoraliteit? Haat? Lelijkheid? Al deze dingen
bestaan in de wereld, toch?
Student
: Ja,
meneer.
Professor
: Zeg
eens, wie heeft dat allemaal geschapen?
(Student had
geen antwoord)
Professor
: De
wetenschap zegt dat we 5 zintuigen hebben waarmee we de wereld
om ons heen identificeren en waarnemen. Zeg eens . .. Heb jij
ooit GOD gezien?
Student
: Nee,
meneer.
Professor
: Zeg
eens . .. Heb jij ooit je GOD gehoord?
Student
: Nee,
meneer.
Professor
: Heb
jij ooit GOD gevoeld, aangeraakt, geroken of geproefd? Heb
je ooit enige sensuele perceptie van GOD in welke vorm dat
ook gehad?
Student
:
Nee, meneer. Ik ben bang van niet.
Professor
: Toch
geloof je nog steeds HEM?
Student
: Ja.
Professor
: Volgens
het
empirische,
testbare, aantoonbare protocol, zegt de wetenschap dat jouw GOD niet
bestaat. Wat heb je daarop te zeggen?
Student
: Niets.
Ik heb slechts mijn Vertrouwen.
Professor
: Ja,Vertrouwen .
En dat is het probleem dat de wetenschap heeft. . . . .
Student
: Professor,
is er zoiets als warmte?
Professor
: Ja.
Student
: En
is er zoiets als koude?
Professor
: Ja.
Student
: Nee,
meneer. Dat is er niet.
(Het werd erg stil in de
klas nu de student de vragen stelde )
Student
: Professor,
je kan warmte hebben, gematigde warmte, intense warmte, zelfs hitte,
gloeiend heet, maar ook een heel klein beetje warmte. Maar we hebben
niet zoiets als koude. Wanneer we 273 °C onder nul, het absolute
nulpunt bereiken, is er geen warmte meer, maar verder dan dat kunnen
we niet gaan. Er is niet zoiets als koude. Het woord beschrijft
slechts de afwezigheid van warmte. We kunnen koude niet meten. Warmte
is energie. Koude is niet het tegenovergestelde van warmte, meneer,
het is alleen de afwezigheid ervan.
(Je kon een
speld horen vallen)
Student
: Hoe
zit het met donker, Professor? Is er zoiets als donker?
Professor
: Ja.
Wat is de nacht anders als het niet donker is?
Student
: U
heeft het verkeerd, meneer. Donker is alleen de afwezigheid van iets.
Er is flauw licht, normaal licht, fel licht, flits licht, helder
licht. Maar als er geen licht is dan is er niets en dat noemen we
donker, toch? Als donker zou bestaan, zouden we donker nog donkerder
kunnen maken, toch?
Professor
: En
wat wil je daarmee zeggen, jongeman?
Student
: Meneer,
mijn punt is dat uw filosofische uitgangspunt onjuist is.
Professor
: Onjuist? Kan je
dat uitleggen?
Student
: Meneer
u gebruikt het uitgangspunt van dualiteit. U stelt dat er leven is,
dat er dood is, dat er een goede god en een slechte god is. U beziet
het concept van GOD als iets eindigs, als iets dat we
kunnen meten. Meneer, de wetenschap kan niet eens verklaren wat een
gedachte is. Wij weten dat de hersenen daarvoor elektriciteit en
magnetisme gebruiken, maar het is nog nooit gezien en nog veel minder
begrepen.
Wanneer u de dood beschouwt als het tegenovergestelde
van leven dan gaat u eraan voorbij dat de dood niet zelfstandig als
iets kan bestaan zonder leven. De dood is niet het tegenovergestelde
van leven, maar alleen de afwezigheid ervan.
Vertel eens,
Professor, leert u uw studenten dat zij zijn geëvolueerd van een
aap?
Professor
: Wanneer
je refereert aan het natuurlijke evolutieproces, ja zeker.
Student
: Heeft
u ooit evolutie geobserveerd met uw eigen ogen?
(De
professor schudde zijn hoofd met een glimlach terwijl hij zich begon
te realiseren waar het argument heenging)
Student
: Aangezien
nog nooit ook maar iemand het evolutieproces in werking heeft kunnen
zien en het zelfs niet bewezen kan worden dat het een voortgaand
proces is, is het daarom niet zo
professor, dat u ons slechts uw mening probeert te onderwijzen? Bent
u niet in plaats van een professor in de wetenschap eigenlijk een
predikant?
(De klas ging even plat )
Student
: Is
er iemand in the klas die ooit het brein van de professor heeft
gezien?
(De klas bulderde van het lachen )
Student
: Is
er iemand die ooit het brein van de professor heeft gehoord, gevoeld,
aangeraakt, geroken, geproefd? . . .. Niemand lijkt dat ooit gedaan
te hebben. Dus, volgens het empirisch, testbare, aantoonbare
protocol, zegt de wetenschap, professor, dat u geen brein heeft. Met
alle respect, meneer, maar hoe kunnen we geloven dat het juist is wat
u ons onderwijst?
(De klas was stil. De professor
staarde de student aan, zijn gezicht ondoorgrondelijk )
Professor
: Ik
denk dat je daar maar op moet vertrouwen, jongeman.
Student
: Dat
is het meneer .. . . Exact !
De
band tussen de mens en GOD is vertrouwen.
Dat
is alles dat de dingen in leven houdt en in beweging..
NB:
Ik
geloof dat je deze conversatie wel leuk vond . . . en als dat zo is .
.. .
dan gun je waarschijnlijk je vrienden en collega's ook dat
plezier, toch?
Stuur dit aan hen door en laat ze toenemen
in kennis. . . of vertrouwen.
Die student was Albert
Einstein.
Reacties
Een reactie posten