Wanneer je gebeden geen woorden meer hebben

Door Carter Conlon

Ben je ooit op het punt gekomen dat je gebeden geen woorden meer hebben? Ik ben er zeker geweest. Je hebt het gevoel dat alles wat er in je achterblijft een fluistering is die uit het stof komt. Hoewel je innerlijk zucht om iets dat alleen God kan geven, ben je zo moe dat je er zelfs geen beroep meer op God over kunt doen.

In het boek 1 Samuël zien we dat Hanna zich in zo'n toestand bevond. „Nu sprak Hanna in haar hart; alleen haar lippen bewogen, maar haar stem werd niet gehoord” (1 Samuël 1:13). Het was een woordeloos gebed! Ze verlangde naar een kind, maar de Heer had haar baarmoeder gesloten. Elk jaar ging Hanna naar de tempel van God tijdens wat een tijd van dankzegging had moeten zijn, maar van binnen voelde ze zich volkomen leeg. Om het nog erger te maken: "Haar rivaal irriteerde haar ook ernstig, om haar ellendig te maken, omdat de Heer haar baarmoeder had gesloten"(1 Samuël 1:6). Dit is een type van u en ik die gaan bidden en de vijand die zegt: “Is God echt trouw aan u? Kijk hoe leeg je bent. Kijk eens hoe weinig leven je hebt voortgebracht. U doet niets dat Zijn naam verheerlijkt. Je hele doel op aarde zal niet worden vervuld!”

Hanna's tegenstander provoceerde haar, in zekere zin, om te geloven dat God misschien een heimelijk ongenoegen bij haar had gevonden waardoor Hij Zijn handen van vrijgevigheid over haar leven sloot. De Schrift zegt dat ze huilde en niet at.

Haar man, Elkana, zei tegen haar: ‘Hanna, waarom huil je? Waarom eet je niet? En waarom is je hart bedroefd? Ben ik niet beter voor u dan tien zonen?” (1:8). Maar Hannah was op een plek gekomen waar ze niet gerustgesteld was met zulke gemakken. Het is net als wanneer je een innerlijk verlangen hebt naar iets dat God je heeft beloofd of voorbestemd dat je leven zal zijn, maar mensen overal om je heen dringen er bij je op aan: "Let maar op." Toch blijft er een innerlijk verdriet over omdat je in je hart weet dat je leven niet de volheid wordt die het bedoeld was te zijn. Hannah wist dat het leven dat door haar zou moeten komen, niet was verwekt, en ze kon niet getroost worden.

De passage gaat verder: "Hannah stond op nadat ze klaar waren met eten en drinken in Silo. Nu zat de priester Eli op de stoel bij de deurpost van de tabernakel des Heren. En zij was bitter van ziel en bad tot de Heer en weende van smart' (1:9-10). Interessant genoeg leek Hannah's dag enigszins op de onze. De natie Israël stond in die tijd op de rand van de nederlaag; in feite, slechts een kort seizoen later, zou de Ark van het Verbond door de Filistijnen worden veroverd. In het natuurlijke zag alles er hopeloos uit. Een teruggevallen priester leidde de natie, doof en doof tot het moment waarop ze leefden. Zijn twee zonen waren hebzuchtig en immoreel. Het enige dat op dit moment nog te doen is, is wat Hanna deed: ze bad zoveel als ze kon.

Zie je, dit is door de geschiedenis heen altijd Gods remedie geweest voor kritieke tijden. Hij zoekt die persoon - degene die, in het natuurlijke, het minst bruikbaar lijkt in het Koninkrijk van God. Op een moment als dit was Hannah gewoon een onvruchtbare vrouw vol teleurstelling en bitter van ziel. Ze was zo bedroefd dat er geen woorden meer waren voor haar gebed.

HET DRAAI PUNT

Er kwam echter een keerpunt voor Hanna dat alles veranderde en God toestond iets te doen wat alleen Hij kon doen. "Toen deed ze een gelofte en zei: 'O Heer der heerscharen, als U inderdaad naar de ellende van Uw dienstmaagd kijkt en aan mij denkt, en Uw dienstmaagd niet vergeet, maar Uw dienstmaagd een mannelijk kind geeft, zal ik hem aan de Heer al de dagen van zijn leven, en geen scheermes zal op zijn hoofd komen'” (1:11). Dit was het moment waarop onvruchtbaarheid plaats maakte voor conceptie!

De Schriften vertellen ons dat Hanna daarna 'haar weg ging en at, en haar gezicht was niet langer bedroefd. Toen stonden ze 's morgens vroeg op en aanbaden voor de Heer, en keerden terug naar hun huis in Rama. En Elkana kende Hanna, zijn vrouw, en de Heer dacht aan haar. Zo geschiedde het na verloop van tijd dat Hanna zwanger werd en een zoon baarde, en noemde hem Samuël, zeggende: 'Omdat ik hem van de Heer heb gevraagd'' (1:18-20). Hannah legde het letterlijk allemaal in de handen van God en zei: "Heer, als U iets bovennatuurlijks wilt doen en mij leven wilt geven, dan is dit de belofte die ik U doe: ik zal het niet voor mezelf gebruiken, maar ik zal het brengen." terug naar U voor Uw glorie.” En tegen het einde van haar gebed liep ze weg en was niet langer verdrietig!

Zie je, dit is het moment dat alles verandert. Het is wanneer u en ik zeggen: "God, als U iets in mijn leven wilt doen, zal ik het voor Uw glorie bij U terugbrengen. Ik zal er niet over zwijgen. Het zal een getuigenis zijn van Uw barmhartigheid en genade, al de dagen van mijn leven!”

Ik geloof dat dat het moment is waarop God vaak wacht. Ik weet zeker dat er veel gebeden werden opgezonden in de tempel toen Hanna daar was. Gebeden van "geef me dit" en "ik wil dat." De Schrift zegt wel dat God goed is en dat Hij er behagen in schept om ons goede dingen te geven. Maar, zoals in het boek Jakobus staat, er zijn gebeden die worden gebeden zodat we 'het op onszelf kunnen consumeren' (zie Jakobus 4:3). We vragen het, maar soms zegt God "nee" tegen die gebeden totdat we uiteindelijk op het punt komen waarop we geen woorden meer hebben. Het enige dat overblijft is een kreun die zegt: "God, als U wilt, dan zal ik."

MIJN OVERGAVE

Ik herinner me de dag dat ik zo'n gebed bad. Ik had zoveel problemen en worstelingen in mijn leven toen ik voor het eerst tot Christus kwam. Ik had een verschrikkelijk slecht humeur; Ik was extreem egoïstisch; en ik deed iedereen om me heen pijn. Uiteindelijk kreeg ik er zo genoeg van dat ik op een dag naar mijn keuken ging en bad: "God, als U mijn leven wilt aanraken en me wilt bevrijden, zal ik al mijn dagen voor U leven."

Plotseling had ik een ontmoeting met God daar in de keuken die ik nooit zal vergeten zolang ik leef. De aanwezigheid van God kwam letterlijk die kamer binnen. Pastor Teresa was erbij en was er getuige van. De Heer raakte me aan op een manier die ik nog steeds niet helemaal kan verklaren. Hij heeft me op wonderbaarlijke wijze bevrijd van deze karakterproblemen die me tot dat moment bijna mijn hele leven hadden vastgehouden. Natuurlijk had ik de rest van mijn leven naar counselors kunnen gaan, maar ik zou waarschijnlijk nog steeds niet vrij zijn. Ik had kunnen proberen mezelf aan te moedigen met alle woorden die mensen me konden bieden of wat mijn eigen hart maar kon opbrengen, maar ik zou vandaag hoogstwaarschijnlijk nog steeds dezelfde man zijn die ik toen was.

Maar ziet u, het Woord van God kwam en ik geloofde Jezus toen Hij zei: "Gij zult de waarheid kennen en de waarheid zal u vrijmaken" (Johannes 8:32). Ik liet het Woord van God mijn hart raken, en toen de Geest van God kwam, moest de duisternis in mijn leven wijken voor het licht van God. De gevangenisdeuren werden bevolen om te openen; de blindheid in mijn ogen werd weggewassen door Zijn aanwezigheid. Opeens begon ik een toekomst te zien. En net als Hannah liep ik die keuken uit, niet langer verdrietig maar vol hoop. Ik was ervan overtuigd dat de God die mijn leven op zo'n krachtige manier had aangeraakt, me nu naar iets zou leiden dat Hem glorie zou geven. Sindsdien ben ik praktisch over de hele wereld geweest. Ik kan niet alle mensen tellen die het getuigenis hebben gehoord van wat God voor mij heeft gedaan!

En dus is hier mijn boodschap aan jou vandaag: God kent geen aanzien des persoons. Wat Hij voor mij deed, zal Hij voor jou doen als je je gewoon aan Hem overgeeft. Laat Zijn Woord je raken in je dorre plaats - overal waar je geen hoop hebt om leven te dragen of ooit vooruit te gaan.

Bid gewoon een gebed van overgave en zeg: "Heer, als U me wilt aanraken, zal ik de vrijheid, de zegen, het leven dat U door mijn leven hebt voortgebracht, allemaal terugbrengen naar U voor Uw glorie!"

Natuurlijk moet het een oprecht gebed zijn. Hanna deed precies wat ze de Heer had beloofd dat ze zou doen. Toen God haar een zoon schonk, Samuël, bracht ze hem terug naar de tempel nadat ze hem had gespeend. Bedenk eens hoe duur dat voor haar moet zijn geweest. Deze zoon was de wens van haar hart, en ze bracht hem naar Eli, een teruggevallen priester, naar een tempel die eruitzag alsof hij uit elkaar zou vallen, omdat een seizoen van gevangenschap het land binnenviel. Toch koos Hanna er nog steeds voor om het kostbaarste in haar leven te brengen en het aan God te geven voor Zijn glorie.

De rest is natuurlijk geschiedenis. Samuël was waarschijnlijk de grootste rechter die ooit in Israël is opgestaan, en hij bleef al de dagen van zijn leven een rechtvaardig man. Hij keerde de natie terug van de rand van het oordeel naar de dienst en aanbidding van de ene ware God. Is het niet verbazingwekkend dat dit alles voortkwam uit een gebed zonder woorden?

Ik moedig je vandaag aan om moed te vatten! Als je een gebed hebt waar geen woorden meer voor zijn, ben je eigenlijk op een goede plek. Je bent gepositioneerd voor God om een ​​wonder te doen. Je bent op een plek waar je eindelijk begrijpt dat het allemaal God moet zijn en niemand van jullie. Het enige wat de Heer van je vraagt ​​is: "Breng het terug naar Mij." En als u Hem oprecht het antwoord geeft, zult u versteld staan ​​van wat Hij in en door u zal doen om Zijn naam te eren!


Bron Time Square Chrurch New York U.S.A.

Reacties

  1. Wat een goede, duidelijke uitleg.
    Zeer gezegend.

    Groeten en Gods zegen,
    A. Klein

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog