Het eerste wonder van het kruis:

HET WONDER VAN VERGEVING

Druppels bloed in Gethsemané

Jezus’ worsteling met onze zonde

De angel van de dood is in Jezus

Door het bloed van Jezus ontvang je vergeving

Avondmaal vieren

Ze hebben Jezus niet vermoord

Druppels bloed in Gethsemané

De laatste dag voor zijn sterven bracht Jezus de avond biddend door in de Hof van Gethsemané. Gethsemané betekent ‘olijfpers’, de plaats waar de olijven geperst worden tot ze knappen en het rode vocht tevoorschijn komt. Dit is wat er met Jezus gebeurde in Gethsemané. Op deze plek vond de meest dramatische worsteling in de wereldgeschiedenis plaats. Beroofd van elke menselijke steun werd Jezus dodelijk beangst. De worsteling was zo hevig dat zijn zweet als bloed¬druppels werd, die op de aarde vielen (“En Hij werd dodelijk beangst en bad des te vuriger. En zijn zweet werd als bloeddruppels, die op de aarde vielen” Lukas 22:44).

Het fenomeen ‘bloed zweten’ staat medisch bekend onder de naam hematidrosis. Rond de zweetkliertjes bevinden zich verschillende bloedvaten. Door bovenmatige stress trekken deze vaten samen. Als de extreme emoties weer afnemen, verwijden de bloedvaten zich tot het punt dat zij breken. Het bloed stroomt dan in de zweetkliertjes. Als deze vervolgens veel zweet beginnen te produceren, stuwen zij het bloed naar de oppervlakte, waardoor druppels zweet zich met dit bloed vermengen. De vraag is niet of het mogelijk is dat Jezus bloed heeft gezweet. De werkelijke vraag is: wat heeft Jezus zo’n enorme strijd gekost dat Hij bloed begon te zweten?

Jezus smeekte God om niet het kruis, maar ‘de beker’ van Hem weg te nemen: ‘Vader, indien U wilt, neem deze beker van Mij weg; doch niet mijn wil, maar de uwe geschiede” (Lukas 22:42)! Over welke beker had Jezus het? Het antwoord vind je in het Bijbelboek Jeremia, dat spreekt over ‘de beker van Gods toorn’ die door de zonden van de volkeren tot de rand toe is gevuld ( “De Here, de God van Israël, zei vervolgens tegen mij: “Neem deze beker met wijn uit mijn hand. Hij is gevuld met mijn toorn. Laat alle volken waar Ik u naartoe stuur, uit deze beker drinken. Zij zullen eruit drinken en wankelen, dronken van angst door de dodelijke zwaardstoten waarmee Ik hen zal treffen. Dus nam ik de beker met toorn uit de hand van de Here en liet alle volken eruit drinken, elk volk naar wie Hij mij had gestuurd. Ik ging naar Jeruzalem en naar de steden van Juda en hun koningen en bestuurders dronken uit de beker. Daarom worden ze tegenwoordig gehaat en vervloekt”
Jeremia 25:15-18).

De volken moeten deze beker, gevuld met hun zonden, zelf leegdrinken. Het gevolg daarvan is dat zij vanaf dat moment zullen worden verlaten, gehaat en vervloekt. Jezus wist dat God Hem vroeg deze beker in onze plaats leeg te drinken.

Jezus’ worsteling met onze zonde

In Gethsemané, de olijfpers, werden jouw en mijn zonden, elke perversiteit van de wereld, samengeperst in die ene beker. De zonden van de serieverkrachter en van de onmenselijke dictator Adolf Hitler, door wie zes miljoen Joden werden vergast en vermoord. Elke wreedheid, lust, haat, onvergevingsgezindheid, moord, enzovoort, werd samengeperst in die ene beker. Elke zonde van de hele wereld, van Adam tot en met de laatstgeborene, werd geconcentreerd in deze beker die door Jezus gedronken zou worden.

De Man zonder zonde, die zo zuiver en puur is dat wij ons er geen voorstelling van kunnen maken, werd in alle delen van Zijn Goddelijke natuur geconfronteerd met onze zonden. Hij onderging in de Hof van Gethsemané hetzelfde als de zondebok op de Grote Verzoendag: de zonde van de hele wereld werd op Hem gelegd. Onze zonde drukte zo zwaar op Jezus, dat Hij het idee had dat Zijn ziel werd samengeperst.

Jezus vroeg drie keer aan zijn Vader of er geen andere manier was om de wereld te redden ( “Vader, indien Gij wilt, neem deze beker van Mij weg; doch niet Mijn wil, maar de Uwe geschiede” Lukas 22:42) . Met alles wat in Hem was haatte Hij de zonde en riep Hij het uit naar God. God maakte Hem echter duidelijk dat er geen andere weg was om de wereld te verlossen van haar zonden. Ik ben ervan overtuigd dat Jezus het niet gered zou hebben als er geen engel uit de hemel was gekomen om Hem kracht te geven ( “En Hem verscheen een engel uit de hemel om Hem kracht te geven” Lukas 22:43). God stuurt een engel immers nooit voor niets.
Maar Jezus vertrouwde God en zei: ‘Laat het niet gebeuren zoals Ik het wil, maar zoals U het wilt ( “Mijn Vader, indien het mogelijk is, laat deze beker Mij voorbijgaan; doch niet gelijk Ik wil, maar gelijk Gij wilt” Matteüs 26:39 ).

Zo werd Jezus met onze zonden tot zonde gemáákt ( “Hem, die geen zonde gekend heeft, heeft Hij voor ons tot zonde gemaakt, opdat wij zouden worden gerechtigheid Gods in Hem” II Korintiërs 5:21).

Jezus heeft in zijn worsteling gedaan wat God van Hem vroeg. Hij heeft jouw beker – gevuld met jouw zonden – tot de laatste druppel leeggedronken.

De angel van de dood is in Jezus

Zonde wordt in de Bijbel ‘de angel van de dood’ genoemd ( “De prikkel des doods is de zonde en de kracht der zonde is de wet” I Korintiërs 15:56 ). Deze angel drong diep door in Jezus’ ziel, geest en lichaam. In al deze gebieden van Zijn zondeloos leven werd Jezus geconfronteerd met onze zonde. Dit was zo tegennatuurlijk voor Hem! Het was alsof er een film werd gedraaid waar Hij middenin zat. Onze zonde werd als het ware op zijn netvlies geprojecteerd. Met al Zijn zintuigen en emoties reageerde Hij hierop.

Jezus’ levensbeker werd gevuld met de zonde van de hele wereld en Hij begon deze slok voor slok leeg te drinken. De Bijbel zegt dat Hij toen de dood gesmaakt heeft
( “maar wij zien Jezus, Die voor een korte tijd beneden de engelen gesteld was vanwege het lijden des doods, opdat Hij door de genade Gods voor een ieder de dood zou smaken, met heerlijkheid en eer gekroond” Hebreeën 2:9).

Bij elke slok proefde Hij onze zondige emoties. Hij proefde de bloeddorstige haat van de moordenaar, maar ook de plotselinge paniek van het slachtoffer. Hij rook het bloed dat onschuldig heeft gevloeid. Hij hoorde de angstkreten en zag de gevolgen van de macht van de zonde in de hele schepping. Hij die honderd procent zuiver was in al Zijn emoties, werd geconfronteerd met emoties die Hem wezensvreemd waren: angst, haat en verlammend verdriet.

Wat Jezus hier meemaakte, was niets anders dan een voorproef van de hel. Toen Marcus Jezus citeerde: ‘Mijn ziel is zeer bedroefd, tot stervens toe’ gebruikte hij een Grieks woord voor ‘tot stervens toe’ (thanatos) dat letterlijk betekent: ‘de ellendige toestand van de goddelozen in de hel’ ( Marcus 14:34 ). Dát is wat Jezus meemaakte in de Hof van Gethsemané. Alle duivelse machten, overheden en krachten kwamen op Jezus af om Hem te bespotten, aan te klagen, te veroordelen en te pijnigen. Gethsemané was niets anders dan een gruwelijke hel-ervaring voor de Man zonder zonde.

Door het bloed van Jezus ontvang je vergeving

Het offer dat Jezus bracht is eenmalig, volmaakt, absoluut en universeel. Al jouw zonden werden samengeperst in die ene beker die Jezus voor jou heeft leeggedronken. Als jij gelooft dat Jezus dit deed om jou te redden, ga je ervaren dat er Goddelijke kracht is ‘in het bloed van het Lam’ en dat al jouw zonden op een bovennatuurlijke wijze van je worden weggenomen.

Als je eens wist hoe graag God jouw zonden wil vergeven! Hij houdt oneindig veel van je en heeft hemel en aarde bewogen om de relatie met jou te herstellen. Zijn vergeving kent geen grenzen! Wat er ook is gebeurd, waar je ook vandaan komt, hoe ernstig je ook gezondigd hebt: God staat klaar om jou als Zijn kind in Zijn armen te nemen en jou je zonden te vergeven ( “Indien wij onze zonden belijden, Hij is getrouw en rechtvaardig, om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid” I Johannes 1:9).

Wat kun je God geven die alles heeft geschapen? Het mooiste dat je Hem kunt geven is je levensbeker gevuld met jouw zonden. Dan is Jezus niet voor niets gestorven. Bid met mij het gebed voor het wonder van vergeving:

Vader in de hemel,

Ik weet dat ik vergeving van mijn zonden nodig heb om mijn relatie met U te herstellen. Ik geloof in het offer dat Jezus ook voor mij heeft gebracht. Ik belijd al mijn zonden en geef zo mijn levensbeker aan Jezus. Hij heeft mijn zonden gezien, Hij heeft mijn zonden geproefd. Dank U, Here Jezus, dat U mijn beker hebt leeggedronken en dat ik mag ervaren dat al mijn zonden zijn vergeven en dat ik gereinigd ben door uw kostbaar bloed.

Amen

Avondmaal vieren

Jezus heeft jouw levensbeker vol zonde leeggedronken in jouw plaats. Hij nodigt jou nu uit om uit Zijn beker te komen drinken: de beker van het Nieuwe Verbond. Wat een genade! Vlak voor Zijn worsteling in Gethsemané stelde Jezus het Heilig Avondmaal in en gaf Hij aan het Paasfeest een nieuwe betekenis. Hij nam de beker en zei: “Drink allen daaruit, want dit is Mijn bloed, het bloed van het Nieuwe Verbond, dat voor velen vergoten wordt tot vergeving van zonden” (Matteüs 26:27-28).

In werkelijkheid dronk Jezus op de cederavond niet één maar vier bekers wijn met Zijn discipelen. De Joden dronken uit vier bekers om te vieren dat God hen had bevrijd uit Egypte. Het getal vier symboliseert de verschillende manieren waarop God zich heeft geopenbaard aan het Joodse volk: “Ik ben de HEERE. Ik zal u uitleiden van onder de dwangarbeid van de Egyptenaren. Ik zal u redden uit hun slavernij en Ik zal u verlossen door een uitgestrekte arm en door zware strafgerichten. Ik zal u tot mijn volk aannemen en Ik zal u tot een God zijn”
(Exodus 6:6-7).’

De vier bekers staan bekend als:

Kos Kadesj: de beker van de heiliging (‘Ik zal u uitleiden’).
Kos HaMakot: de beker van de plagen (‘Ik zal u redden’).
Kos HaGe’oelah: de beker van de redding (‘Ik zal u verlossen’).
Kos Hallel: de beker van de lofprijzing (‘Ik zal u aannemen’).

Als je het Heilig Avondmaal viert, denk er dan aan dat Jezus jouw levensbeker heeft leeggedronken en dat je daarom nu uit Zijn beker mag drinken omdat God jou in Christus heeft uitgeleid, gered, verlost en aangenomen als Zijn geliefde kind
( “Smaakt en ziet, dat de Here goed is; welzalig de man die bij Hem schuilt”
Psalm 34:9 ).

Door het wonder van het kruis heeft God een Nieuw Verbond met jou gesloten waardoor je vergeving, verlossing, reiniging, genezing, bevrijding, verzoening en een heel nieuw leven in Christus mag ontvangen.

Ze hebben Jezus niet vermoord

Ze hebben Jezus niet vermoord. Het is niet zo dat Hij – als één van de vele vrijheidsstrijders in deze wereld – uiteindelijk slachtoffer is geworden van Zijn geweldloze levensinstelling! Jezus is ook niet, zoals andere grote leiders, door een moordaanslag om het leven gekomen. Voordat Hij gevangen werd genomen, zei Hij: “Niemand berooft Mij van het leven; Ik geef het uit eigen vrije wil. Want Ik kan en mag mijn leven geven en het terugnemen. Ik doe dat omdat mijn Vader dat heeft gezegd(Johannes 10:18 GN).’

Toen Jezus gevangen werd genomen, gebeurde er iets wat je merkwaardig genoeg in geen enkele Jezusfilm terugziet. Jezus – Die alles wist wat Hem te wachten stond – deed een stap naar voren en vroeg: “Wie zoeken jullie?” Ze antwoordden: “Jezus van Nazareth.” Toen zei Hij: “Ik ben het!”(Johannes 18:5). Wat daarna gebeurde laat zien dat Jezus de situatie meester was. Er ging zo’n kracht van deze woorden uit dat zowel alle Romeinse en Joodse (tempel)soldaten als alle overpriesters en de oudsten met hun dienaren achteruit deinsden en tegen de grond smakten. Wat een vertoon van macht! Alle zwaar bewapende soldaten met hun brandende fakkels en lantaarns kletterden pijnlijk tegen de grond.

De bovennatuurlijke kracht zat in het antwoord dat Jezus gaf. Letterlijk zei Hij: ego eimi. Het zijn dezelfde woorden die de Septuaginta (de Griekse vertaling van het Oude Testament) gebruikt en waarmee God zich openbaarde aan Mozes bij de brandende braamstruik: “Ik ben Die Ik ben” (Exodus 3:14). Jezus maakte duidelijk dat Hij één was met zijn Vader in de hemel, Die Hem verheerlijkte door Zijn kracht te tonen aan de machthebbers van deze aarde. Zoals Mozes niet dichter bij de brandende braamstruik mocht komen, zo konden de soldaten niet dichter bij Jezus komen.
Ze hebben mijn Jezus niet vermoord. Ze konden Jezus niet eens gevangen nemen! Hij gaf Zijn leven vrijwillig. Omdat Hij van jou houdt.

https://www.youtube.com/watch?v=UvPeUxcyz4w&list=PLFZ1muD5pRbg2plgNRyCOmhdz_JyBVWrI

Bron: www.de7wonderen.nl

(wordt vervolgd)

Reacties

Populaire posts van deze blog