Het derde wonder van het kruis:

HET WONDER VAN REINIGING

Jezus baardharen werden uitgetrokken

Ook je geweten klaagt je aan

Herinneringen aan de zonde

Het bloed van Jezus reinigt je geweten

Jezus’ baardharen werden uitgetrokken

Annas stuurde Jezus, Die nog steeds geboeid was, naar hogepriester Kajafas om door de Hoge Raad veroordeeld te worden. Er was nog geen officiële beschuldiging geformuleerd. Hiervoor werden snel enkele aanklagers opgetrommeld en ten tonele gevoerd. De getuigenissen waren echter vals en spraken elkaar tegen.

Jezus werd tijdens het verhoor en het aanhoren van de valse aanklachten twee keer tot bloedens toe mishandeld. Tijdens deze mishandelingen werd Jezus niet alleen bespot, bespuugd en geslagen; ook zijn baardharen werden uit zijn wangen getrokken, zoals voorspeld werd door Jesaja: “Mijn rug heb Ik gegeven aan wie Mij sloegen; en mijn wangen aan wie Mij de baard uittrokken; mijn gelaat heb Ik niet verborgen voor smadelijk speeksel” (Jesaja 50:6).
Voor de derde keer besprenkelde het bloed van Jezus de aarde.

Dit brengt ons bij het derde wonder van het kruis: het bloed van Jezus reinigt niet alleen jouw hart van zonden, het verlost jou niet alleen van de aanklacht van de boze, het bloed van Jezus zal ook je geweten reinigen dat jou van binnenuit aanklaagt: “Zijn bloed zal ons geweten zuiveren, zodat we niet meer een leven leiden dat op de dood uitloopt, maar de levende God kunnen dienen”
(Hebreeën 9:14 Groot Nieuws).

Ondertussen bezwoer Kajafas Jezus om de waarheid te spreken: “Zeg ons, bent U de Messias, de Zoon van God?’ Jezus antwoordde: ‘U zegt het. Straks zult u de Mensenzoon zien zitten aan de rechterhand van God.’ Kajafas ontplofte van woede, verscheurde zijn kleren en schreeuwde: ‘Hij lastert God! Wat doen we met Hem?’ De leden van de Hoge Raad schreeuwden: ‘Hij moet ter dood gebracht worden”
(Matteüs 26:63-66 Het Boek).


Ook je geweten klaagt je aan

Ik heb gezien hoe oprechte Christenen best weten dat God hun zonden vergeven heeft. Zij geloven ook dat de aanklacht van de boze moet verstommen, maar toch blijven ze met schuldgevoelens rondlopen. Hoe is dit mogelijk? Begrijp je wel dat het niet alleen de boze is die jou aanklaagt? Ook je eigen geweten klaagt je van binnenuit aan, waardoor jij je schuldig voelt. Het derde wonder van het kruis leert ons dat ook je geweten gereinigd moet worden door het bloed van de Here Jezus.

Maar wat is je geweten precies? Het Griekse woord suneidesis betekent ‘samen met iemand anders weten’. Het is jouw door God gegeven onderscheidingsvermogen dat je ertegen waarschuwt het verkeerde te doen. De Bijbelse definitie is dat je “besef van zonde hebt” (Hebreeën 10:2 NBG).

Immers, zou anders het offeren daarvan niet opgehouden zijn, doordat degenen, die de dienst verrichten, na eenmaal gereinigd te zijn, generlei besef van zonden [Grieks: suneidesin] meer hadden?” (Hebreeën 10:2 NBG).’ en dat je “rekening met God houdt” I Petrus 2:19 NBG). Door te zondigen raakt je geweten afgestompt en kun je moeilijker het goede van het kwade onderscheiden.

Maar de Geest zegt nadrukkelijk, dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, doordat zij dwaalgeesten en leringen van boze geesten volgen, door de huichelarij van leugensprekers, die in hun eigen geweten gebrandmerkt zijn”
( I Timoteüs 4:1-2).

Het Griekse woord voor ‘geweten’ is afgeleid van het werkwoord suneido, wat vertaald mag worden met ‘in gedachten vóór je zien’. Zo zei koning David in een van zijn psalmen: “Ik ken mijn overtredingen, mijn zonde staat mij voortdurend voor ogen” (Psalm 51:5). Zonder dat David het wilde, zag hij in gedachten weer voor zich hoe hij met Bathseba overspel pleegde en hoe hij haar man de dood instuurde. Hier was geen sprake van een aanklacht van de boze; het was Davids verontreinigde geweten dat hem aanklaagde. David riep het dan ook uit naar God: “Let niet op mijn zonden, wis mijn fouten uit. Mijn God, maak mijn hart zuiver en mijn geest standvastig” (Psalm 51:1-12).

God zij dank zegt de Bijbel dat “het bloed van Christus ons geweten zal reinigen van daden die tot de dood leiden, en het zal heiligen voor de dienst aan de levende God(Hebreeën 9:14 NBV). Als je geweten gereinigd en geheiligd wordt door het bloed van de Here Jezus, dan zal het je niet langer aanklagen en ga je de stem van God beter verstaan om Hem met vreugde te kunnen dienen!


Herinneringen aan de zonde

Het Griekse woord voor ‘geweten’ wordt ook wel vertaald met je ‘bewustzijn’. Je bent je er misschien niet van bewust dat herinneringen aan de zonde als beelden worden opgeslagen in je (onder)bewustzijn. Wat je met je ogen één keer ziet, kan in je herinnering duizend keer terugkomen. De onreine beelden zijn als het ware op je netvlies gebrand. Herinneringen aan de zonde kunnen je achtervolgen in de vorm van nachtmerries, herbelevingen en flashbacks zoals ook koning David heeft ervaren: “Steeds opnieuw gaan mijn gedachten terug naar deze daad, waarmee ik van uw pad afweek” (Psalm 51:5 Het Boek).

In je bewustzijn ligt niet alleen de herinnering aan de zonde opgeslagen, maar ook de pijn in de herinnering aan de zonde. Professionele hulpverleners en pastoraal werkers kunnen moeilijk of niet bij deze pijn komen omdat de pijnlijke herinneringen veelal zijn verdrongen om maar te kunnen overleven. Door het wonder van het kruis kan God het onmogelijke doen en je bewustzijn reinigen van dode werken: “Hoeveel te meer zal het bloed van Christus ons bewustzijn reinigen van dode werken?” (Hebreeën 9:14 NBG).

Door de jaren heen heb ik keer op keer gezien hoe God ons gebed verhoort als wij Hem vragen om iemands (onder)bewustzijn laag voor laag te reinigen met het bloed van de Here Jezus. Dan komt de Heilige Geest om de pijn die in de herinnering aan de zonde ligt opgeslagen, liefdevol aan te raken zodat er innerlijke genezing plaatsvindt.

Het bloed van Jezus reinigt je geweten

Als je God vraagt om je geweten te reinigen met het bloed van de Here Jezus, dan zal Hij het onmogelijke doen en de pijn die in de herinnering aan de zonde ligt opgeslagen aanraken, waardoor je innerlijke genezing ontvangt. Dan krijg je het vermogen om er niet meer aan terug te denken. Want God zegt tot iedereen die zijn oog gericht heeft op Jezus: “Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en aan hun zonde niet meer denken” (Jeremia 31:34).

Het Hebreeuwse woord dat hier voor ‘denken’ wordt gebruikt is zakar. Het betekent dat God het vermogen heeft om er niet meer aan terug te denken, om het niet meer op te roepen.

Dit is wat er met je gebeurt als je bewustzijn wordt gereinigd door het bloed van de Here Jezus. Dan krijg ook jij het vermogen om er niet meer aan terug te denken.

Alleen zo kun je vergeten wat achter je ligt en mag jij je uitstrekken naar wat in Christus vóór je ligt ( “maar één ding (doe ik): vergetende hetgeen achter mij ligt en mij uitstrekkende naar hetgeen vóór mij ligt” Filippenzen 3:14).

Het derde wonder van het kruis is de vervulling van de profetie van Jesaja, namelijk dat Jezus niet alleen onze zonden maar ook onze smarten heeft gedragen
(Jesaja 53:4 NBG). Bid met mij het gebed voor het wonder van reiniging:

Vader in de hemel,
 
In de naam van Jezus vraag ik U om mijn geweten te reinigen en elk onrein beeld dat op mijn netvlies is gebrand uit te wissen met het bloed van de Here Jezus. Heilig mijn geweten, zodat mijn geweten mij niet langer zal aanklagen en ik uw stem beter ga verstaan om U met vreugde te kunnen dienen.
Ik geloof dat het bloed van Jezus ook mijn (onder)bewustzijn kan reinigen en dat U de pijn die in de herinnering aan de zonde ligt opgeslagen wilt aanraken, zodat ik innerlijke genezing mag ontvangen. Kom Heilige Geest en genees mijn verwonde ziel in Jezus’ naam. Dank U wel dat ik in de schaduw van uw tegenwoordigheid uw genezende liefde mag ontvangen.

Amen.

https://www.youtube.com/watch?v=oIJZNT4JaYM&list=RDCMUCZfnGijGbRRCdLMRtzywSFw&index=3

Bron: www.de7wonderen.nl

(wordt vervolgd)




Reacties

Populaire posts van deze blog