God belooft en bewerkt omkeer


“En u zult zich bekeren, de stem van de HEERE gehoorzaam zijn en al Zijn geboden, die ik u heden gebied, houden” (Deuteronomium 30:8).

Kunnen we garanderen dat als we morgen wakker worden we ons geloof in God niet verloochenen en besluiten van nu af aan zonder Hem verder te leven? Hebben we een garantie dat we niet horen bij hen die goed in het geloof begonnen zijn en bij wie later bleek dat ze niet werkelijk bij Christus hoorden (vgl. I Johannes 2:19)? Het antwoord op deze vragen luidt: als Gods volk mogen we deze garantie hebben en die is gegrond in de belofte van God aan ons! We hebben deze zekerheid niet omdat we zo verstandig en gedisciplineerd zijn of een sterke wil hebben – uiteindelijk hebben we onze redding te danken aan de soevereine genade van God en niet aan onszelf (vgl. Efeziërs 2:8). We mogen weten dat we bij God blijven omdat Hij zelf als goede Vader daarvoor zorgt. Het is juist deze zekerheid – dat het niet van ons afhangt maar van Gods genade en trouw – die aan Christus vasthoudt en die ons ervan afhoudt op onze eigen kracht te hopen en dan teleurgesteld te worden!

Zoals God het volk Israël van tevoren vertelde, dat ze Hem ontrouw zouden worden, zo gaf Hij hen ook de belofte dat ze eens zouden omkeren en de geboden van God zouden houden. Wat door Mozes werd aangekondigd wordt bij de profeet Ezechiël herhaald: “Ik zal Mijn Geest in uw binnenste geven. Ik zal maken dat u in Mijn verordeningen wandelt en dat u Mijn bepalingen in acht neemt en ze houdt” (Ezechiël 36:27). De vervulling van deze beloften vinden we in het geestelijk volk Israël dat in Christus alle ware gelovigen uit alle talen en naties de naam van de Here Jezus aanroepen omvat.
Het volk van het nieuwe verbond luistert naar de stem van God. God heeft hen een nieuw hart gegeven dat Gods verordeningen liefheeft en die wil opgeven! Vele mensen denken dat het Christen-zijn iets is waarbij je gedwongen en verkrampt probeert volgens regels en geboden te leven. Niets is meer bezijden de waarheid! Want een echte Christen is iemand die van God het verlangen heeft gekregen Gods wil te doen omdat hij God liefheeft en de wil van zijn geliefde Vader wil doen. In deze zin zegt Jezus over zijn volgelingen: “Mijn schapen horen naar Mijn stem en Ik ken ze en ze volgen Mij. En Ik geef hun eeuwig leven; en zij zullen beslist niet verloren gaan in eeuwigheid en niemand zal ze uit Mijn hand rukken”
(Johannes 10:27-28).
Als Gods volk luisteren we naar de stem van onze Heer, omdat Hij ons ertoe heeft geroepen, in staat stelt en gewillig maakt om Zijn stem te volgen.

Onze Vader in de hemel, we danken U voor uw genade die ons dichtbij U houdt. Dank U dat we niet uit eigen kracht ons geloof moeten bewaren maar dat U ons vandaag de kracht daarvoor geeft. Amen!


Andreas Münch   De Stem januari 2019

Reacties

Populaire posts van deze blog