KERST 2021
Ware aanbidding !
Kom, laten wij aanbidden,
kom, laten wij aanbidden,
kom, laten wij aanbidden die Koning.
“Uw oliën zijn goed tot reuk,
Uw naam is een olie, die uitgestort wordt;
daarom hebben U de maagden1 lief” (Hooglied 1:3, SV).
De nabijheid van de Heer
Wij kunnen blij zijn elkaar weer te ontmoeten, maar dit is niet de voornaamste reden om onze onderlinge bijeenkomsten niet na te laten. Wij mogen onze Heer ontmoeten! Hij heeft gezegd, dat Hij in het midden is, al zijn er maar twee of drie in Zijn naam vergaderd. Daarom, verzuim niet! Wie Hem nu niet verlangt te ontmoeten, zal Hem straks ook niet ontmoeten, wanneer Hij wederkomt. Zeg daarom ook nooit: “Zo de Here wil, kom ik naar de samenkomst”, want Hij wil dat altijd, maar u wilt niet! Vooropgesteld natuurlijk, dat u naar een Gemeente gaat waar het Woord recht gesneden wordt en de Geest niet wordt gedoofd. Hij wandelt nog altijd te midden van de kandelaren (beeld van de 7 Gemeenten – zie Openbaring 1:12-13 en 20b). Waar het Woord zuiver verkondigd wordt en men zich aan de leiding van de Heilige Geest onderwerpt, daar is Jezus’ tegenwoordigheid door Bruiloftskinderen te proeven en (als het ware) in te ademen. Als u tot Christus’ Bruid2 wilt behoren, zal dat getuigenis van de Bruid uit het Hooglied3 ongetwijfeld weergeven wat ook in uw ziel leeft.
“Uw oliën zijn goed tot reuk” (Hooglied 1:3a, SV). Gaarne ruiken wij de oliën, de odeurs4, van onze Bruidegom, want als we deze ruiken, is Hijzelf ook nabij en aanwezig! Het is de geur van Zijn nabijheid. Onze ziel begeert Zijn nabijheid. Daar waar wij als Zijn Lichaam bijeen zijn, waar de kostelijke olie van het Hoofd op ons neerdaalt (zie Psalm 133:2), maar ook in die zin, dat wij dagelijks persoonlijk Zijn gemeenschap zoeken: “wat mij betreft, het is voor mij goed dicht bij God te zijn” (Psalm 73:28, HSV). Laat mij de geur van Zijn oliën mogen inademen! Dit verlangen drukt een begeren uit naar alles wat van Jezus is. Het is een begeren om Zijn werkelijke tegenwoordigheid te mogen kennen. En dit zou het eigenlijke en diepste motief moeten zijn van onze aanbidding. “Alles aan Hem is begeerlijk!” (zie Hooglied 5:16). Het brengt de ware Bruiloftskinderen in zielsverrukking, in aanbidding. Opmerkelijk is dit spreken over reuk en geur. De neus wijst in de tabernakel van (het hoofd van) de mens naar het Reukofferaltaar (zie de brochure: “De Tabernakel van de Mens”5 van CJH Theys). Het gebed is de adem van de ziel, maar aanbidding is het innige verlangen van de ziel naar Jezus. Het innige verlangen om Zijn tegenwoordigheid in te ademen: “Waar Gij zijt, Here, wil ik ook vertoeven!”
Uitgestorte olie
Overigens is er geen volmaking in aanbidding mogelijk zonder de Heilige Geest, de Geest der gebeden. “Olie” is tevens een beeld van de Heilige Geest. Eerst “wijn” (zie Hooglied 1:2), nu “olie”. Door de liefdesgemeenschap met Hem, bezitten wij de vreugde van de Heilige Geest (de wijn). Door onze bereidheid alles wat Hij vraagt aan Hem en voor Hem te geven, komen wij tot het bidden en aanbidden door de Heilige Geest (de olie), Die God ons heeft beloofd. Gehoorzaamheid en heiligmaking6 dienen het gebed om de Heilige Geest te ondersteunen. Dat wij hier beslist met een verwijzing naar de Heilige Geest te doen hebben, blijkt uit wat erop volgt:
“Uw naam is een olie, die uitgestort wordt” (Hooglied 1:3b, SV). Daarbij mogen we denken aan zo’n kruik die gebroken wordt en de kostelijke inhoud uitgestort. “CHRISTUS WERD VOOR ONS VERBROKEN OP GOLGOTHA EN DAARDOOR KON DE HEILIGE GEEST WORDEN UITGESTORT – op ons, Zijn Gemeente. En daarom mogen ook wij geuren naar de reuk van Christus. “God zij dank, Die ons in Christus altijd doet triomferen en door ons de geur van Zijn kennis op iedere plaats openbaar maakt…” (2 Korinthe 2:14, HSV – lees ook nog de verzen 15-17). Met de Heilige Geest gezalfde christenen “geuren naar Christus”! Jezus Zelf was tijdens Zijn aardse omwandeling bovenmate vervuld met de Heilige Geest.
In het bekende Bruiloftslied, Psalm 45, lezen wij van Hem: “U hebt gerechtigheid lief en haat goddeloosheid; daarom heeft Uw God U gezalfd, o God, met vreugdeolie, boven Uw metgezellen” (Ps. 45:8, HSV). Zo moeten ook wij zijn: VOL van de Heilige Geest (de “vreugdeolie”). Dan mogen wij ook spreken en handelen in Zijn Naam, met Zijn autoriteit. Maar dan moeten wij zelf ook tot de volkomen verbreking van ons “ik” gekomen zijn.
Nog een enkel woord over die Naam, die uitermate verhoogd moet worden, de Naam van onze Here Jezus Christus. De volle openbaring van die Naam is nauw verbonden met de uitstorting van de Heilige Geest. Het was Petrus, die op de Pinksterdag deze Naam mocht openbaren aan Israël: zie Handelingen 2:36. Als deze Naam boven alle naam voor u persoonlijk als een heerlijk geurende olie is, waarvan u nooit genoeg krijgt, die u altijd weer verheugt en waarvoor u alles over hebt, dan wil God Zijn Geest ook over u uitgieten. Ook u zult Hem dan “aanbidden in (de Heilige) Geest en in waarheid” (zie Johannes 4:23).
De liefde van de maagden
Wonderlijk genoeg is er (in Hooglied 1:3) sprake van “oliën” – meervoud. Dit wijst op de verschillende openbaringen van de Heilige Geest in de Bruidsgemeente. Hij openbaart Zich in vele gaven en bedieningen.7 Hij wil ook u gebruiken, kind van God dat verlangt naar de nabijheid van Christus. “Daar is plaats voor iedere werker in de Wijngaard van onze Heer”, zegt een lied. Maar altijd “zoals Hij wil”! Wij moeten willen staan daar waar de Heer ons gebruiken wil, nergens anders. Niet op de plaats van een ander. Geen jaloezie in de Bruidsgemeente, maar eenheid in de liefde tot de Bruidegom!
“Daarom hebben U de maagden lief” (Hooglied 1:3c, SV). De maagden zijn de reine christenen, de Bruiloftsgangers. Zij hebben de Bruidegom lief. Ze vergeten als het ware zichzelf. Ze zoeken niet zichzelf, noch gewin of eer voor zichzelf. Ze willen bij de Bruidegom zijn. Ze willen alles voor Hem doen. Zo moet het zijn met u en met mij. Cijfer uzelf weg. Dan is het niet meer van: “Dit wil ik” of: “Zo heb ik het graag”. Maar dan zullen wij vragen: “Here, wat wilt Gij, dat ik doen zal?”
Hebt u Hem waarlijk lief? Dit is het wezenlijke van de ware aanbidding: Dat uw ziel verlangt naar Hem en dat u Hem wenst te geven alles wat dient tot de verhoging van Zijn Naam.
H. Siliakus,
Uit: ‘De Tempelbode’, december 1994
Enigszins bewerkt door A. Klein
Wij wensen u GEZEGENDE Kerstdagen toe !!
Zie eventueel ook nog onze eerder geplaatste artikelen rond Kerst:
1 Zie eventueel – op onze website www.eindtijdbode.nl – de studie “Een ANDER geluid – Het verschil tussen ‘het Lichaam van Christus’ en ‘de Bruid van Christus’ (Over de 5 wijze en de 5 dwaze maagden en hun eigen lotsbestemmingen in de eindtijd)” van A. Klein/E. van den Worm. (noot AK)
2 Zie eventueel op onze website de studie “Er komt spoedig een Goddelijke Bruiloft hier op aarde”, van E. van den Worm. (noot AK)
3 Zie eventueel op onze website de studie “Beschouwingen over het boek Hooglied”, van H. Siliakus. (noot AK)
4 Odeur = Reukwater, parfum = Hier: Een zich verspreidende geur, namelijk de geur van Christus. (noot AK)
5 Deze studie is – helaas – niet in mijn bezit. Wel de (uitgebreide) studie: “Christus in de Tabernakel”; over de geestelijke betekenis van de verschillende tabernakelobjecten, van CJH Theys. (noot AK)
6 Zie eventueel – op onze website www.eindtijdbode.nl – de studie “Heiligmaking”, van E. van den Worm. (noot AK)
7 Zie eventueel op onze website de studie “De Gever en Zijn Gaven” (deel 2: De Gaven of Manifestaties van de Heilige Geest), en/of de studie: “De natuurlijke mens en de Heilige Geest”, beide van Bijbelleraar CJH Theys. (noot AK)
Reacties
Een reactie posten